Du er her:

Odd Bye er død

Tidligere statssekretær og sjefredaktør for Senterpressen Odd Bye, døde onsdag 26. mai, 94 år gammel.

Odd Bye

Bye ble født 27. februar 1916 i Horg i Sør-Trøndelag, og ble en markant pressemann og politiker for Senterpartiet.

I 1946 ble han ansatt i Dagsavisa i Trondheim. Året etter dro han til Oslo og ble stortingsmedarbeider i Nationen. Der var han i ett års tid før han ble redaktør for Dagbladet Rogaland. Året etter, i 1948, vendte han tilbake til Oslo og ble redaktør i Senterpartiets pressekontor. Der var han sjefredaktør fram til 1965, da han ble utnevnt til statssekretær for Per Borten ved Statsministerens kontor. Der ble han værende til regjeringen gikk av i 1971. Bye var en av Bortens nærmeste rådgivere, og hadde en svært avgjørende rolle da pressestøtten og nullmomssatsen for papiraviser ble innført i 1969. Bye fortsatte, etter sin innsats for Borten-regjeringen, som sjefredaktør for Senterpressen fram til pensjonsalderen. I EF-kampen var hans penn skarp og bidro også til at Senterpressens aviser holdt motstandsfanen høyt.

(langstring[linktoolbar.header] is not set)