Summen av Senterpartiets nye program vil gi et samfunn med mindre forskjeller, tjenester nært folk og mindre stordrift og byråkrati, sier partileder Trygve Slagsvold Vedum.

Vedum mener Senterpartiets landsmøte med sine vedtak tilbakeviser anklagene fra høyresiden om at Senterpartiet er et parti som ikke vil ha ny politikk.

Vi ønsker å ta landet i en helt annen retning enn Høyre og Frp. I Senterpartiets Norge skal Rema-Reitan betale mer i skatt og ha mindre makt, mens de som jobber på Rema skal betale mindre skatt og få mer makt. I Senterpartiets Norge skal vi ha tjenester der folk bor, ikke der Høyre og Frp skulle ønske at de bodde. Folk vil se endring dersom Senterpartiet får regjeringsmakt til høsten, sier Vedum.

Det er ikke gammeldags å kjempe for gode helse- og skoletilbud overalt i hele landet eller at politiet skal være tilstede i alle slags lokalmiljøer, ikke bare i byer. Høyre forsøker å fremstille sin sentraliseringspolitikk som moderne, men folk ser at endringene som skjer er til det verre for mange lokalsamfunn, sier Vedum.