50 millioner ekstra til bredbånd i distriktene

Sist endret: 27.09.2020
? Vi ønsker å bygge ned forskjellene mellom by og bygd. Bredbånd er i dag like viktig som andre typer infrastruktur, og vi må innse at ikke minst distriktene trenger god bredbåndsforbindelse, sier kommunalminister Liv Signe Navarsete (Sp).

- Det kan være nøkkelen for å opprette arbeidsplasser og for at folk kan ta med seg arbeidsplassen sin og jobbe på nett inn mot et hovedkontor, sier Navarsete til Nationen.

— Det er rett og slett ett av de viktigste elementer for å sikre næringsliv og arbeidsplasser rundt i landet.For å nå målet om 100 prosent bredbåndsdekning av alle husstander skal staten hvert år i minst fem år framover dele ut 150 millioner kroner til operatørene for å sikre distriktsdekningen. Bidraget var ment å begynne i 2014. Men i revidert statsbudsjett kommer det fram at Kommunaldepartementet allerede i 2013 øker tilskuddet til bredbåndsutbygging.

— Det betyr 53,2 millioner kroner mer for å sikre bredbånd til enda flere husstander i distriktene, sammenlignet med lovnaden som ligger i dag, sier Navarsete.

En oversikt fra Kommunaldepartementet viser at til sammen ti norske kommuner rommer flertallet av de drøye 4000 husstandene som er uten bredbånd. De kommunene med flest husstander uten bredbånd er Tromsø og Balsfjord. Etter disse kommer Kvænangen, Tana, Karlsøy, Kvam, Kvæfjord, Vefsn, Narvik og Lavangen, melder Nationen.

Navarsete sier det er viktig å komme i gang med utbyggingen så raskt som mulig for å unngå å lage et digitalt klasseskille mellom by og distrikt. Det er likevel ikke ennå fastsatt hvor pengene skal brukes.

— Jeg tror pengene vil brukes i hele landet. Til og med innen enkelte byområder finnes det i dag områder uten bredbånd. Vi skal bruke kartleggingen som er gjort, og sette i gang så raskt som mulig, sier hun til Nationen.