Aktive Holmestrand!

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Verdens aktivitetsdag, 10. mai, markeres for 10. gang i år. Dagen som internasjonalt heter «Move for Health Day» ble etablert av Gro Harlem Brundtland, da hun var leder for Verdens Helseorganisasjon. Men la oss flytte oss til Holmestrand, her har vi mange fysiske aktiviteter å glede oss over.

Vi har aktive idrettslag, klubber og foreninger for alt fra fotball, svømming, ski og petangue, til swing, golf og isbading.

Det er selvfølgelig farlig å trekke fram noen i fare for å glemme andre, men alle vet at positive og engasjerte enkeltpersoner står bak når noe lykkes, og jeg vil trekke fram to: 86-år gamle Ruth Bekkeseth får hver onsdag med seg yngre pensjonister på timelange gåturer, før de tar litt innetrening etterpå. Tomas Pinås har også imponert mange, ved å arrangere mosjonsløp og maraton som gir helse i dobbeltforstand, med penger til Kreftforeningen samtidig som han fikk mange i treningstøyet.

Jeg imponeres også over de gule hordene av sporty syklister fra Holmestrand som i følge nettsiden sender syklister både hit og dit. Og som fotballmamma kan jeg ikke få takket fotballtrenerne nok som trener ungene våre år etter år.

I følge den nye Folkehelsemeldinga er målet at befolkningen skal oppleve flere leveår med god helse og trivsel og reduserte sosiale helseforskjeller. Vi vet at fysisk aktivitet gir glede og overskudd, og at helsegevinstene ved fysisk aktivitet er udiskutable. Dette gjelder alle, både unge og eldre. Det å røre litt på seg er bedre  enn ingenting, og det forebygger livsstilsykdommer og bringer oss nærmere helseminister Støres mål om god helse og trivsel for alle. Tjukkasgjengene rundt i landet viser også at dette tilbudet får flere ut på tur og at det nytter.

Det er bare noen ganger så tung å komme opp og ut og i gang. Min timestur søndag morgen om Reidvintunet er selvfølgelig for lite, og jeg vet det godt, men dårlig samvittighet hjelper lite, i stedet nyter jeg å følge bygda mi gjennom året på stille bygdeveier. Årets tema for Verdens aktivitetsdag er «30 minutter på din måte» og refererer til anbefalingene om daglig aktivitet for voksne.

Finn din aktivitet - vi har mye å velge mellom i aktive Holmestrand, lykke til!

Kathrine Kleveland, stortingskandidat for Senterpartiet

(Dette innlegget sto i avisa Jarlsberg den 7. mai.)