Åpent brev fra Aisha Naz Bhatti til Mehmet Kaan Inaan (H)

Åpent brev fra Aisha Naz Bhatti til Mehmet Kaan Inaan (H), bydelskandidat Søndre Nordstrand. Inaan mener bussing skaper større ulikheter. Aisha Naz Bhatti er uenig og svarer hvorfor.

Kjære Mehmet Kaan Inaan

Først og fremst: jeg er glad for at forslaget om et frivillig forsøksprosjekt med bussing av elever i Oslo skaper debatt. Men meningsutvekslingen hadde blitt enda bedre, hvis svaret ditt tok tak i hva jeg faktisk har foreslått.

Mehmet, det er du som påstår at forslaget innebærer generalisering av grupper. Snarere tvert imot. Jeg vokste opp på en skole der vennekretsen min var som en pose nonstop: i alle farger. Jeg har stor tro på at vi blir rikere av å blandes, og av å lære av hverandre. Da blir vi også mindre redde for forskjellene. Nettopp derfor foreslår jeg et forsøk der man frivillig kan prøve ut bussing. Og legg merke til at det innebærer bussing innad i bydelene, og til - og fra – bydeler der nonstop-posen mangler store deler av fargespekteret.

Du skriver om gode lærere, og gode skoler på østkanten. Her tillegger du meg indirekte meninger jeg ikke har. Vi er nemlig helt enige om at det er til dels svært gode resultater på flere av østkantskolene, og det blir stadig bedre – på tross av at byrådets teste- og puggeskole etter Senterpartiets syn snevrer inn læringsutbyttet. Nettopp fordi skolene på østkanten har et ufortjent dårlig rykte, kan det være mye bra i å busse elever til skoler på østkanten. Det kan hjelpe til å knuse noen myter om at det faglige nivået både på skolene og elevene som går her, ikke er godt nok. Slik får vi både bedret språkkunnskapene hos dem som trenger det, og blitt kvitt noen fordommer i samme slengen. La det også være hevet  over enhver tvil at jeg på noen som helst måte  kritiserer  Mortensrud skole.  Dette er en flott skole hvor de som jobber der gjør en formidabel jobb.

Du kritiserer  meg for å ikke ha klekket ut hele løsningen på de problemene vi må se i øynene at vi har. Med all respekt, Mehmet – det har ikke du heller. Dette er ett av mange tiltak som Oslo Senterparti ønsker for å bygge en god skole, minske  sosiale forskjeller, og få til en god integrering.

Vi bør jobbe sammen for å finne løsninger som får oss enda lenger enn vi har klart i dag. Vi kan ikke gå med skylapper og se at byen vår blir mer delt. Her har politikerne sviktet. Og så lenge vi ikke er i mål, gjør vi ikke nok. Da må vi kunne både diskutere og teste ut forskjellige muligheter.

Mehmet, du viser til negative erfaringer fra USA. USA har en mørk rasehistorie som ikke kan settes i norsk kontekst. Jeg viser til gode erfaringer fra Danmark. Jeg tror både du og jeg vet at disse landene er forskjellig fra Norge. Det er heller ingen som har tatt til orde for at vi skal kopiere nettopp deres måte å gjøre ting på. Men vi kan lære, la oss inspirere – og teste ut hva som kan fungere hos oss. Nettopp derfor vil jeg teste ut en frivillig ordning med bussing.

Mehmet, for å svare deg på samme tone som du svarte meg: jeg liker ikke måten du tillegger meg meninger jeg ikke har. Det er ikke modig å svare med billige retoriske poeng. Snarere bør vi ha mot til å prøve ut nye løsninger, og ikke kvele enhver idé ved fødselen. Det kan koste oss dyrt på sikt.

Aisha Naz Bhatti

Oslo Senterparti 1.kandidat

Mehmet Kaan Inaan sitt innlegg i Aftenposten 13.mai: