Åpner nye veger i høst for 13 mrd

Sist endret: 27.09.2020
Denne høsten åpnes det nye riks- og fylkeveger for totalt 13 mrd. Det er trolig rekord i norsk veghistorie. Ikke rart at samferdsels-ministeren er fornøyd. -Jeg er glad for at prosjekt etter prosjekt nå kan tas i bruk, samtidig som vi starter opp nye. Slik bygger vi et transportsystem for fremtiden, sier Marit Arnstad til Våre Veger.

Vegbyggingen går på høygir i hele Norge, og høsten er tradisjonelt en travel tid med mange vegåpninger. Men aldri har det vært klippet flere snorer enn denne høsten. En oppsummering Våre Veger har gjort, viser at Statens vegvesen åpner vegprosjekter landet rundt til en samlet kostnad på over 13 milliarder kroner.

Samferdselsminister Marit Arnstad er selvsagt fornøyd med situasjonen.

-Det er veldig hyggelig å se at de midlene som bevilges omsettes i et rekordhøyt antall prosjekter som ferdigstilles i løpet av høsten. Det er en utvikling vi ønsker skal fortsette! Vi skal bygge et enklere, raskere og sikrere transportsystem. Derfor har vi økt bevilgningene til samferdsel år for år, sier hun til Våre Veger.