Årets siste Fylkesing innledet i Bodø

Det 5. og siste Fylkestinget i 2016 ble i dag innledet på Radisson Blu hotell i Bodø. På tinget som går over fire dager, skal en rekke viktige saker behandles. Det knytter seg stor spenning til hva fylkesrådet vil komme med om bl.a. et fremtidig Samferdselskart for Nordland. Trusler om nedskjæring i ferge-og hurtigbåttilbudet har satt sinnene i kok hos kystbefolkningen som opplever at deres eksistens er i hendene på et fåtall politikere.

En rekke Ordførere i Nordland besøkte Fylkestinget på åpnigsdagen. De har alle et budskap til fylkespolitierne forankret i ulike lokale behov. Fylkesrådsleder Thomas Nordvoll vil i morgen orientere om Andøy-samfunnet og den situasjonen befolkningen der befinner seg i etter Stortingsvedtaket om å legge ned flystasjonen, og overføre all flyaktivitet til Evenes. Vår egen Willfred Nordlund som er Samferdselsråd, -  skal også orientere om svikten i inntektene for Bypakke Bodø. Kanske går Elbil-eierne en ny virkelighet i møte neste år?

?Gruppeleder Siv Moslerth oppfordret innledningsvis sine kolleger i Fylkestinget om å bidra til å styrke barn- og ungdoms rett til en trygg oppvekst.