Av respekt for alle matprodusenter

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Telemark Senterparti støtter Bondelaget/ Bonde og småbrukerlaget sitt brudd i jordbruksforhandlingene. Tilbudet som Listhaug har lagt frem viser hvordan dagens regjering rigger Norges nye matpolitikk. Mat skal produseres på store gårder i sentrale strøk. Samme arealene der IKEA-slott, boliger, sykehus, politi og det meste skal være klumpet sammen. Her skal «matfabrikkene», les storgårder, produsere det remmer og tøy tåler. Regninga sendes neste generasjon

Den lyder bla. på utarma jord og  gjengrodde bygder. Senterpartiet sin politikk er motsatsen  til dette og vi gir derfor full støtte til Bondelaget/ Bonde og småbrukerlaget. Senterpartiet står for  en bærekraftig og klimasmart matpolitikk. Der hele landet må brukes i produksjon av mat, og vi må tenke lenger enn nesa rekker.

Kvoter skal ifølge Listhaug oppheves. Bonden skal være fri. Fri til å produsere det markedet til en hver tid vil ha og til den prisen markedet vil gi. Det høres jo så greit ut. Å dette går på en fabrikk som produserer møbler. En gård er derimot ingen fabrikk. En gård kan ikke startes og stoppes som en fabrikk. Kvoter på kjøtt og melk er med på å regulere markedet slik at vi unngår overproduksjon og dermed prisras. Ideen om frislipp på kvoter kommer til å gå på bekostning av mange matprodusenter. Dette fordi bonden er avhengig av forutsigbare rammer for å klare å investere i kostbare driftsbygninger, maskiner og dyrebesetninger. Millioninvesteringer som ikke kan knipses å gå opp i røyk av nye politikere hvert 4 år.

For det er en ting som er sikkert og som ligger til grunn for oss alle. Alle må ha mat. Flere ganger hver dag. Og vi blir flere og flere mennesker å mette i Norge. Vi har passert 5 millioner innbyggere, om 16 år ytterligere en million. I dag produserer vi 43 prosent av maten vi spiser her i landet. Da er det ikke regnet med at vi importerer kraftfor, fiskefor som trengs for å fø opp dyr og fisk. Men pytt pytt, vi er jo et av verdens rikeste land. Vi kan jo bare kjøpe det vi trenger. Hvem bryr seg om de mangler brød i Kairo? De har sikkert ikke så god matlyst i varmen der nede allikavel...

Med største respekt for alle matprodusenter, i Telemark, Norge og verden utenfor, som jobber seint og tidlig hver dag- for at vi skal ha mat på bordet.