Balanse mellom å utytte og forvalte naturen

Sist endret: 27.09.2020 #Buskerud
Vi må sørge bærekraftige samfunn og en god balanse mellom det å utnytte og forvalte naturens ressurser på en god og praktisk måte, innledet Per Fossen Hals sin landsmøtetale

Gode landsmøte, kjære grønne Senterpartivenner!

Vi er nå kommet til det herrens år 2013. 2013. Ja, smak litt på det. Man skulle tror vi hadde kommet lenger i utviklinga. På mange områder er vi dessverre låst av gammalt tankegods, detta forringer mulighetene til å tenke nytt. Alt for ofte bærer politiske forslag og beslutninger preg av kortsiktig tankegang og et ønske om rask profitt. Med denne tankegangen mister vi fokus på det som betyr noe. Mennesker, bærekraftige samfunn og en god balanse mellom det å utnytte og forvalte naturens ressurser på en god og praktisk måte.

Et godt eksempel på denne unyanserte, kortstige tenkninga er forslaget om å bedrive petroleumsvirksomhet i Lofoten, Vesterålen og Senja. Vi vet alle hvilke skjørbare naturverdier som finnes i nettopp disse områdene. De må beskyttes for evig og alltid! Og dette handler om å så mye mer enn noen få arbeidsplasser!

Vi vet alle at for å nå togradersmålet, så må 2/3 av verdens fossile brennstoffer bli liggende i bakken. Det kanskje ikke mange vet er at Nicholas Stern, en av verdens mest annerkjente klimaforskere og som i 2006 lagde klimarapporten som fastslo at det var 75 prosent sjanse for at den globale temperaturen ville stige med mellom to og trer grader, han sa følgende under et foredrag til IMF, international money fund på tirsdag: “Uten en reduksjon av utslippene er det over 50 prosent sjanse for at globale temperaturer vil øke til mer enn 5 grader celsius over det preindustrielle nivået i løpet av de neste hundre årene. Da vi var på 3 grader høyere for 3 millioner år siden, var havnivået 20 meter høyere enn nå. Om havnivået stiger med bare 2 meter, vil trolig hundrevis av millioner mennesker måtte flytte, sa han videre.”

Gode venner, jeg vet ikke med dere, men nå begynner jeg VIRKELIG å bli bekymra. Hvem skal gå foran å kutte hvis ikke vi, som en rik og ressursterk nasjon, ikke gjør det? Hvilken verden skal vi overlate til kommende generasjoner? Det siste vi trenger nå er åpning for mer leting og utvinning på norsk sokkel.

Med fare for å kaste stein i glasshus, jobber jeg sjøl som arbeidsleder på verkstedet til FMC på Kongsberg. Der driver vi med produksjon av kontrollmoduler og ventiltrær til oljeindustrien. Jeg kjenner godt hvordan arbeidsmarkedet blir støvsugd, ikke bare etter ingeniører, men også blant annet etter bilmekanikere, som først går læretida si på et bilverksted, før de blir ansatt i oljeindustrien eller oljerelatert næring, som kan levere langt bedre konkurransedyktige vilkår enn hva et bilverksted kan gjøre.

Dette er på vei til å bli et kjempeproblem. Vi er på vei til å bli et samfunn der vi ikke har råd til å produsere noe sjøl lenger, der det eneste vi driver med er olje, våpen og finansspekulasjon. Da glemmer vi hva som virkelig betyr noe, og vi glemmer hva vi faktisk lever av, og hva vi skal leve av etter olja, for den dagen kommer, da vi er nødt til å belage oss på annet en oljerelatert virksomhet.

Nå må vi ta et sjumilssteg fremover og fokusere og legge tilrette for andre næringer som i lengden er bærekraftige og verdiskapende. Nå må vi polere kløveren vår, som ikke ska værra anna enn plantegrønn.

Stem ja til endringsforslag nummer 47 fra Buskerud. Si ja til varige petroleumsfrie områder utenfor Lofoten, Vesterålen, Senja og på Møreblokkene. Si ja til en grønn framtid!