Beate Marie Dahl Eide foreslått som ny leder av Senterkvinnene

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Valgkomiteen i Senterkvinnene foreslår Beate Marie Dahl Eide fra Telemark som ny leder av Senterkvinnene, Senterpartiets kvinneorganisasjon. Valget skjer på Senterkvinnenes Landsmøte, som avholdes 4.-6.april på Norsjø Hotell i Telemark.Som leder av Senterkvinnene er ho automatisk medlem av sentralstyret i partiet.

Dahl Eide er 33 år og bor i Seljord. Hun representerer Senterpartiet på Fylkestinget i Telemark, og var partiets Stortingskandidat ved valget 2013.

Tross sin unge alder er Dahl Eide en svært rutinert og dyktig politiker. Hun har bred politisk erfaring, og ble som 22-åring landets yngste Fylkesvaraordfører noensinne, da hun ble valgt til vervet i Sør-Trøndelag i 2003.
I 2007-2008 var hun også nestleder i Senterungdommen på nasjonalt nivå, og siden 2011 har hun vært fylkestingsrepresentant for Senterpartiet i Telemark og sitter i dag i viktige posisjoner i hovedutvalg for kompetanse og hovedutvalg for samferdsel. I 2013 var hun den eneste kvinnelige førstekandidaten i Telemark.

Dahl Eide har markert seg som en tydelig talsperson på flere områder, særlig innen skole- og helsepolitikk. Kampen for et enklere og nærmere NAV er noe Dahl Eide har hatt fokus på i lang tid, og hun oppnådde blant annet å løfte dette som viktig politisk tema under det forrige Landsmøtet i Senterpartiet i 2013.

Valgkomiteen har følgende innstilling:

Leder: Beate Marie Dahl Eide, Telemark
Nestleder: Marna Ramsøy, Nord-Trøndelag