Billigere flybilletter til distriktene

Sist endret: 27.09.2020
Sp legger 650 millioner kroner på bordet og dobler den statlige innsatsen for flytrafikken i distriktene. Flere avganger og billigere billetter er valgløftet. - I dag er det ofte fulle fly og svært dyre billetter fra mange av de mindre flyplassene. Det vil vi gjøre noe med, sier Sp-leder Liv Signe Navarsete til NTB.

– Vei og bane er ikke noe alternativ for mange som bor langs kysten når de skal reise til Oslo eller andre store byer. I dag er det ofte fulle fly og svært dyre billetter fra mange av de mindre flyplassene. Det vil vi gjøre noe med, sier Senterpartiets leder, kommunalminister Liv Signe Navarsete til NTB.

Hun sier Sp vil spille inn få saker som de prioriterer høyt dersom det skulle bli rødgrønne regjeringsforhandlinger for tredje gang. Dette er en slik sak, bedyrer hun.

– For næringslivet langs kysten er flytilbudet veldig viktig. Det gjelder olje og gass, fiskeri og havbruk, reiseliv og industri, sier Navarsete.

Hun lover å prioritere områder av landet uten togtilbud og understreker at Avinor også i framtiden skal drive norske flyplasser ut ifra dagens system med samfinansiering. Dette innebærer at overskudd fra lønnsomme lufthavner bidrar til å finansiere driften ved små og ulønnsomme.