Billigere mat fremfor kastet mat!

Sist endret: 27.09.2020
Senterpartiet kommer nå med et forslag på det de kaller en gavepakke til forbrukeren. Forslaget skal gi både billigere mat og bedre samvittighet. De vil nå kreve at dagligvarekjedene forplikter seg til å selge mat som går ut på dato samme dag, eller dagen før, til halv pris.

- Det kastes enorme mengder mat hver eneste dag som går ut på dato. Maten som blir kastet kommer ingen til gode. Vi ønsker nå å gi forbrukeren billigere mat og dagligvarekjedene bedre samvittighet. Det er en vinn-vinn situasjon, sier Kathrine Kleveland, fylkesleder i Vestfold Senterparti og en av de som står bak det matpolitiske utvalget "Ja til norsk mat" hvor forslaget er hentet fra.

Det kastes 300.000 tonn mat i Norge hvert eneste år. Ved å gjøre mat som går ut på dato billigere samtidig som vi parallelt bygger kunnskap om mat og holdbarhet mener Senterpartiet at vi kan få ned mengden mat som går i søpla, forteller Anne Beathe Kristiansen Tvinnereim, nestleder i Senterpartiet.

- Det er ingen som skal pålegge forbrukeren å kjøpe mat som snart går ut på dato, men vi vil gjøre det litt bedre for forbrukeren som ønsker å gjøre det. Det vil komme en tid da vi vil tenke på maten vi kastet. Senterpartiet er opptatt av respekt for maten. Mat er en knapp ressurs, ikke en selvfølge, sier Tvinnereim.

Det finns mange eksempler på dagligvarebutikker som allerede har en slik ordning, og det er en ordning som fungerer godt. Senterpartiet mener at nå må alle de andre også følge etter.

- Vi håper og tror at alle dagligvarekjedene vil være med på et slikt tiltak, men for de som ikke vil ønsker vi å pålegge en matavfallsavgift. Er de med på å sikre forbrukeren billigere mat og at mindre mat går i søpla slipper de denne avgiften, avslutter Kleveland.