Bli med å dyrke dine egne grønnsaker og poteter

Sist endret: 27.09.2020
Torsdag den 15. januar deltok Gunn Iversen Stokke på et åpent møte om andelslandbruk i Skaun. Les hennes refleksjoner om temaet her.

Torsdag kveld var jeg med på å arrangere informasjonsmøte om andelslandbruk, der spørsmålet var: kan vi få etablert andelslandbruk i Skaun, hva er dette og hvordan foregår det?

Grunnen til at vi inviterte til denne kvelden, er fordi man har blitt mer opptatt av maten vi spiser. Hva er det vi putter i oss, hvor kommer den fra, hvordan er den produsert?

Vi blir mer bevisst på hvor maten kommer fra, samtidig som vi flytter mer urbant uten muligheten til å produsere maten vår selv. Dette gjelder både de som flytter inn til byen og de som etablerer seg i boligfelt i distriktet.

Nordmenns forbruk av grønnsaker er egentlig og dessverre minimal - om vi delte totalforbruket på antall personer kommer vi til noe under 40 kilo per person i året, eller rundt 100 gram om dagen (ikke medregnet poteter).

Men det har vist seg at den som er interessert nok i mat og som vil være med å dyrke dem selv, vil spise en god del mer grønt enn gjennomsnittet, og med friske, saftige og velsmakende grønnsaker som er egenprodusert, er det også omtrent umulig å la være. Særlig spiser vi da mer av vekster som sukkererter, gulrøtter, neper, grønnkål og kålrot. Selv om man da fordobler inntaket i forhold til normalen, ville man allikevel kun ha behov for ca 50 kvm. til grønnsaker til en familie.

Men ikke mange i tettbebygd strøk har dette arealet, en utredning fra Landbruksdirektoratet viser at  trenden er andelslandbruk, der alle har mulighet til å høste av egen avling.

Dette er bra, folk spiser mer grønt, folk blir mer besvisst på hva de putter i seg og de blir gode ambassadører for det norske landbruket, norsk mat og matproduksjon. Og det trenger vi, skal vi opprettholde det norske landbruket, slik vi ser det i dag.

På møtet fortalte Halfdan Stendahl, grunneier Medalhus andelslandbruk om en grunneiers/ bondes erfaringer etter 2 a?rs drift og Stig Larssæther, styremedlem for Medalhus andelslandbruk, og styremedlem i Oikos Sør-Trøndelag om andelslandbruk – tjuvkopling eller revolusjon? Lars Morten Rosmo, leder Sør-Trøndelag Bondelag snakket om Helse, næring og livsstil i denne sammenhengen.

Andelslandbruk er en form for direkte omsetning der omsetning og dialog foregår direkte mellom gårder og en gruppe av forbrukere (andelshavere). Ved å ha tett kommunikasjon og god dialog mellom bonden og andelshaverne, kan man enkelt tilpasse produksjonen fra det ene året til det andre. Andelshaverne er medansvarlige for produksjonen, og kan også være forpliktet til å arbeide med luking, planting osv. et visst minimum timer.

I et andelslandbruk deler man avlingen og dermed risikoen. På denne måten slipper bonden å stå alene med ansvaret for å produsere maten vi trenger, og bonden tar heller ikke hele tapet på egen kappe hvis avlingen blir liten. Alle har et felles ansvar for å ta vare på jorden og for å for å håndtere ev. utfordringer i forhold til klima og miljø. Med andelslandbruk er risikoen jevnere fordelt og alle er med på dra lasset.

Andelslandbruk er blitt svært populært i USA i Europa og nå også over hele Norge. Folk står på ventelister for å få kjøpe seg andeler og dermed egenproduserte varer.

Møtet i kveld var bare starten i Skaun, mot våren vil vi samle bønder som er interesserte i dette og potensielle andelshavere til befaring og planleggingsmøte. Dette vil jeg komme tilbake til, men håper folk tar kontakt om de vil vite mer om dette.

Gunn Iversen Stokke, Fylkesordførerkandidat Senterparti