Blyhagl blir endelig tillatt

Sist endret: 27.09.2020
Det er flertall på Stortinget for å oppheve forbudet mot blyhagl. ? Fornuftig og på høy tid. Jeg ser frem til at dette forbudet blir fjernet, sier Senterpartiets leder, Trygve Slagsvold Vedum.

Senterpartiet har lenge kjempet for å tillate bruk av blyhagl etter forbudet som ble innført i 2005. Sammen med blant andre Norges Jeger- og Fiskerforbund har Senterpartiet stått på jegernes og sportsskytternes side.

Et representantforslag samler nå flertall i Stortinget for at forbundet mot bruk av blyhagl blir opphevet utenfor skytebaner og våtmarksområder. Senterpartiet mener at det ikke har vært dokumentert at blyhagl har de miljømessige konsekvensene som enkelte påsto da forbudet ble innført, og at det da er fornuftig å legge forbudet til side.

– Vi går inn for å opprettholde forbudet i våtmarksområder og på skytebaner, hvor det er et solid faglig grunnlag for et forbud, sier Slagsvold Vedum.

Det stiller også Norges Jeger- og Fiskerforbund seg bak. Bly har gode egenskaper som ammunisjon, det er tungt, bløtt og kan benyttes i nær sagt alle halglevåpen uavhengig av type og alder på våpenet.

- Blyhagl er mer effektivt. Det er mange sterke argumenter for å tillate bruk av blyhagl igjen. Både fordi det er en bedre ammunisjon med tanke på dyrevelferd og sikkerhet. Jeg mener også at det er gledelig at vi nå kvitter oss med et forbud som det ikke er faglig belegg for, sier Slagsvold Vedum.