Dahl Eide foreslås som ny leder av Senterkvinnene

Sist endret: 27.09.2020
Valgkomiteen i Senterkvinnene foreslår Beate Marie Dahl Eide fra Telemark som ny leder av Senterkvinnene, Senterpartiets kvinneorganisasjon. Valget skjer på Senterkvinnenes Landsmøte, som avholdes 4.-6.april på Norsjø Hotell i Telemark.

Dahl Eide er 33 år og bor i Seljord der hun nå arbeider som rådgiver for kontrollutvalgene i Telemark. Hun representerer Senterpartiet på fylkestinget i Telemark, og der hun var partiets førstekandidat ved stortingsvalget 2013. Som leder av Senterkvinnene er hun også automatisk medlem av sentralstyret og landsstyret i Senterpartiet.

- Stolt og glad

Dahl Eide sier hun er både stolt og glad over å ha fått tillit fra valgkomiteen, og at hun har valgt å takke ja til å stille som leder fordi hun mener Senterkvinnene er viktig; - Senterkvinnene er en viktig del av Senterbevegelsen, sier Dahl Eide. Senterkvinnenes rolle er å ta opp litt andre temaer og å ha litt andre vinklinger på saker innenfor Senterpartiets grønne profil.

- Kvinnetemaer og likestilling må diskuteres

- Det er viktigere enn noen gang at kvinnetemaer og likestilling diskuteres i det offentlige rom, sier Dahl Eide. Spesielt med tanke på dagens blåblå-regjering, kombinert med en oppvoksende generasjon der mange tar alle rettigheter for gitt og tror de politiske kampene er kjempet en gang for alle. Hun trekker også frem behovet for det organisatoriske arbeidet Senterkvinnene gjør med å bygge nettverk, dyktiggjøre og å få frem kvinnelige politikere på alle nivå.

Rutinert og dyktig politiker

Tross sin unge alder er Dahl Eide en svært rutinert og dyktig politiker. Hun har bred politisk erfaring, og ble som 22-åring landets yngste fylkesvaraordfører noensinne, da hun ble valgt til vervet i Sør-Trøndelag i 2003.

I 2007-2008 var hun også nestleder i Senterungdommen på nasjonalt nivå, og siden 2011 har hun vært fylkestingsrepresentant for Senterpartiet i Telemark og sitter i dag i viktige posisjoner i hovedutvalg for kompetanse og hovedutvalg for samferdsel. Ved stortingsvalget 2013 var hun den eneste kvinnelige førstekandidaten i Telemark

Tydelig talsperson

Dahl Eide har markert seg som en tydelig talsperson på flere områder, særlig innen skole- og helsepolitikk. Kampen for et enklere og nærmere NAV er noe Dahl Eide har hatt fokus på i lang tid, og hun oppnådde blant annet å løfte dette som viktig politisk tema under det forrige landsmøtet i Senterpartiet i 2013.

Valgkomiteen har følgende innstilling:

Leder: Beate Marie Dahl Eide, Telemark

Nestleder: Marna Ramsøy, Nord-Trøndelag