- Dårlig nytt for Flekkefjord sykehus

Sist endret: 27.09.2020
- Det er ingen grunn til å legge ned kampen for Flekkefjord Sykehus og for Senterpartiet er det ikke tvil: Det er Stortinget som skal ta stilling til om vi skal ha et fullverdig lokalsykehus eller ikke i Flekkefjord, sier Geir Pollestad.

Helseminister Bent Høie har nå svart på mitt skriftlige spørsmål om fremtiden til Flekkefjord sykehus. Det viser med all tydelighet at KrF enten er blitt lurt eller latt seg lure da saken ble behandlet i Stortinget 17. juni i år.

Høies svar bekrefter overhode ikke KrFs forståelse av vedtaket når det gjelder Flekkefjord Sykehus. Men viser strengt tatt bare til to prosesser som tilfeldigvis går samtidig.

- Dette er blitt solgt ut som en seier for Flekkefjord fra KrFs side. Vi ser at i stedet for en brems i arbeidet med å legge ned akuttfunksjonene ved sykehuset så gir Høie beskjed om mer gass til prosessen i helseforetaket. Hadde KrF villet stanse nedleggingen hadde de stemt for Senterpartiets forslag i Stortinget. Det er synd at KrF sammen med regjeringspartiene holder folk som er opptatt av lokalsykehuset og lokalmiljøet sitt for narr, sier Senterpartiets stortingsrepresentant Geir Pollestad.

Pollestad representerer Rogaland Senterparti på Stortinget og var en av forslagstillerne bak forslaget som ble behandlet i stortinget.

- Stortingsrepresentantene Grøvan og Bollestad fra Krf står her sammen for stortingsårets største politiske mageplask. Det kan virke som om de ikke har snakket med helseministeren før de gikk ut med sitt utspill. Det er ingen grunn til å legge ned kampen for Flekkefjord Sykehus og for Senterpartiet er det ikke tvil: Det er Stortinget som skal ta stilling til om vi skal ha et fullverdig lokalsykehus eller ikke i Flekkefjord. Senterpartiet mener Flekkefjord Sykehus er svært viktig og vil fortsette kampen, avslutter Pollestad.