Delt lederskap i Stokke Senterparti

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Sammenslåingen av kommunene Stokke, Andebu og Sandefjord (SAS) sto sentralt i den politiske diskusjonen på årsmøtet til Stokke Senterparti den 10. november.

Lagets erfarne leder Jill Eirin Undem, loset forsamlingen rutinert gjennom de obligatoriske postene i årsmøtet. Årets valgkamp hadde tæret på egenkapitalen og målet om å få inn to senterpartister i kommunestyret lyktes nesten – bare 16 stemmer manglet for å få representant nummer 2. Likevel får Stokke Senterparti en representant i SAS takket være Innbyggerlistas disposisjon av sine representanter fra 2017.

Leder var på valg, sittende leder hadde frasagt seg gjenvalg og valgkomiteen hadde ingen lederkandidat klar. Den lykkelige løsningen ble delt lederskap mellom sittende leder Jill Erin og ny leder Jon Folkvord.

Årsmøtet vedtok at tiden er inne for Stokke Senterparti til å innlede samtaler med de andre lokallagene i SAS med tanke på sammenslåing av lagene.

Et hett tema rundt pizzaen var SAS ordførernes "hemmelige" møte med statsråd Sanner angående Vears framtidige kommunetilhørighet. Verken opposisjonen i Stokke eller ordføreren i Tønsberg var informert om møtet. Senterpartiet mener at det er uregelmessigheter i saksgang og brudd på åpenhetsprinsippet i denne saken. En samlet opposisjon ber Kontrollkomiteen vurdere framgangsmåten.