Den digitale allemannsretten må sikres!

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Senterpartiet vil at hele landet skal sikres fullverdig høyhastighetstilgang til nettet. Digital allemannsrett innebærer at vi ma? sikre hundre prosent dekning av høyhastighetsbredba?nd til alle landets husstander. Når Senterpartiet sier 100 %, så mener vi også 100,00%, og ikke 99,9 %. Høyhastighetsbredbånd er en helt nødvendig forutsetninger for at det skal kunne skapes vekst i arbeidsplasser og bosetting over hele landet. Derfor må den ufravikelige målsettingen være at absolutt alle skal få denne tilgangen, skriver Tor Erik Baksås.

For at en skal nå målsettingen om 100 % dekning er det viktig at det offentlige tar ansvar. Markedet for nettleverandører vil ikke kunne løse dette alene. De kommersielle aktørene bygger ut bredbåndsnett der det er lønnsomt, men i en stor del av landet vil ikke dette være mulig. Derfor må det offentlige sørge for at også disse områdene får tilgang. Senterpartiet har høyhastighetsbredbånd til alle som et prioritert politisk mål. Internett må regnes som en del av landets grunnleggende infrastruktur, som veier, strøm og telefon.

Den rød-grønne regjeringen har allerede gjort mye, både ved å frigi frekvenser som tidligere var reseververt for TV-signaler til bredbåndstjenester. I tillegg har det blitt satt av 150 millioner kroner årlig for å sikre alle husstander et best mulig tilbud.

Senterpartiet vil ta hele landet i bruk, da trengs det skikkelig tilgang til internett over hele landet.