Distriktsbedrifter er budsjettets tapere

Sist endret: 27.09.2020
Siv Jensen går i dag bort fra Jan Tore Sanners lovnad om at bortfall av lavere arbeidsgiveravgift skal kompenseres krone for krone. - Det er uforståelig at en Høyre-ledet regjering ikke bidrar til å sikre mer forutsigbarhet for norske bedrifter, sier Trygve Slagsvold Vedum.

Senterpartiet er skuffet over at regjeringen ikke viser vilje til å satse offensivt over hele landet. Bortfallet av differensiert arbeidsgiveravgift har vært et viktig virkemiddel for å opprettholde norske arbeidsplasser ute i distriktene. Nå trues flere med nedleggelse og regjeringen er kun rike med ord, men gir ingen konkrete løfter om hva de vil gjøre for bedrifter som eventuelt kan bli rammet i det reviderte budsjettet.

- Det er dramatisk for mange tusen arbeidsplasser at regjeringen med kun noen ukers varsel kan komme til å øke arbeidsgiveravgiften fra null til 14 prosent, sier Slagsvold Vedum.

Bare noen uker etter den tiltrådte i fjor høst, fjernet regjeringen over en halv milliard kroner i innovasjons- og utviklingsmidler til norske distrikter. Mange hadde håpet at regjeringen skulle ta til fornuft og tilbakeføre denne satsingen. Det har de ikke gjort. Regjeringen har heller ikke lyttet til næringslivets reaksjoner på innstramminger av permitteringsreglene.

- Vi ser et mønster i denne regjeringens politikk som vil bidra til å redusere livskvalitet og livsgrunnlag i norske distrikter. Den største smellen i dette budsjettet rammer næringslivet. I sum er dette et næringsfiendtlig budsjett, sier Slagsvold Vedum.