-Dramatisk for telemarksbygdene

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Hvis landbrukssstøttene reduseres kraftig og man samtidig fjerne store deler av importvernet, er det dramatisk, ikke bare for bøndene, men for bygdene, sier fylkesordføreren, som er mer enn bekymret for den nye regjeringens syn på norsk landbruk i et intervju i dagens Telen.

-De foreslår også å fjerne odelsloven og boplikten. Uten boplikten vil man åpne for langt høyere priser på småbruk ute på bygdene, de blir kjøpt som hytter. Dessuten vil man da legge bygdene nær sagt døde utenom sesongene. Men det vil også føre til at visse bygder ikke lenger blir attraktive for turister, fordi de ikke fungerer som små lokalsamfunn.

Terje Riis-Johansen er også bekymret for kapitlet om større bruk. At det ikke skal settes begrensninger. – Det betyr at man åpner for at en bonde med 30 melkekyr kan øke til 60. Men hvorfor gjøre det om man ikke tjener mere penger? Det blir bare større investeringer og mer arbeid for samme inntekt. Dette med frihet i denne sammenheng er ikke reelt. Så lenga man ikke har inntjening er det ikke mulig å fortsette, sier Riis-Johansen.

Håper på Krf og Venstre.

Fylkesordføreren håper at KrF og venstre vil sette foten ned når disse forslagene blir lagt fram sammen med statsbudsjettet.

-KrF har hele tiden sagt at de er garantisten for en god norsk landbrukspolitikk, at de ikke vil være med på de forslagene som den nye regjeringen vil fremme. Jeg håper de står ved dette.

- Men bekymringen er Venstre?

- Ut fra det jeg leser at Trine Skei Grande nå skal ha sagt at hun åpner for å skille lag med KrF, så blir jeg veldig skeptisk. Er det slik at Venstre tar mål av seg til å bli det tredje Høyrepartiet? Hvis så er tilfelle er jeg redd løpet er kjørt for norsk landbruk, sier Riis-Johansen til avisa Telen i dag.