- Dette er å kaste drøye halvannen milliard ut gjennom vinduet og sende regningen for den knuste ruta til oss som er den oppvoksende generasjon, sier Kåre Gunnar Fløystad, Senterpartiets stortingskandidat i Aust-Agder.
– I tillegg til jobben med å bygge veien, som private entreprenører uansett vil utføre, gir OPS en ren bonus i milliardklassen til entreprenørene, bare for E18 prosjektet i Aust-Agder, fremholder Fløystad.
- Hvorfor vil Høyres topper i Agderfylkene, Harberg og Foss, velge en finansiering som gir mindre vei for pengene? Mener de OPS er verd prisen? Hvor mye mer må kreves inn i bompenger for å gjennomføre en veifinansiering som vi i tillegg må slite med i tiår fremover, spør Fløystad.
Høyres OPS-modell fører til at milliarder av fellesskapets midler går som bonus til banker og utenlandske entreprenørfirmaer når pengene blir lånt og lånet skal nedbetalt over 23 år. Det er dyrere, kostnadene blir skjøver frem i tid, og det blir bygd mindre vei for pengene.