Eldreomsorg kan bli verneplikt

Sist endret: 27.09.2020 #Hordaland
- Forsvaret er ikke i manko for soldater, bare vel 10?12 prosent av ungdomskullet går inn i forsvaret. Samtidig er det store utfordringer innen omsorgssektoren. Og de vil bli større med årene. Jeg foreslår at vi omdanner verneplikten til en samfunnstjeneste, sier nestleder i Stortingets helse- og omsorgskomite Kjersti Toppe til Bergens Tidende.

Hagen-utvalget, som leverte sin NOU-rapport i 2011, foreslo en "Solidarisk omsorgstjeneste". Toppe komme til å støtte seg på denne rapporten når hun tar opp saken under landsmøtet i Senterpartiet. Hagen-utvalget foreslo blant annet en "rekruttskole" på tre måneder med en grunnleggende innføring i omsorgsarbeid, skriver Bergens Tidende.

- Vi har kjempeutfordringer i eldreomsorgen og ingen kommer med løsninger på den varslede krisen. Bare for å videreføre dagens standard må en av tre ungdommer inn i omsorgssektoren, sier Toppe.

Toppe mener at samfunnstjenesten må gjøres lukrativ. De som absolutt ikke føler seg egnet må ha gode fritaksordninger. I tillegg bør de få betalt som ufaglærte. Ungdom som har tatt høyere utdanning i etterkant bør få slettet hele eller deler av studielånet og få studiepoeng for jobben de gjør. Målet er også at dette skal hjelpe på rekruttering i helse- og omsorgsyrkene.

- Det at flere unge kommer tett på de eldre har en stor merverdi, også for dem som havner i andre yrker, sier Toppe til Bergens Tidende.

- Men dette har vel en prislapp?

- Eldreomsorgen vil koste oss penger i fremtiden uansett. Vi trenger å mobilisere all mulig arbeidskraft. Spørsmålet er om vi har råd til ikke å se i denne retningen. Jeg mener vi må ta en debatt på dette nå, sier Toppe til Bergens Tidende.