Eldrepolitikk som gir liv til åra

Sist endret: 27.09.2020 #Nordland
Senterpartiets eldrepolitikk handler om hverdagen, om å få bidra, delta og velge selv ? uavhengig av inntekt og formue. Det handler om liv til åra ? ikke bare år til livet.

Leserinnlegg fra Stortingskandidat Janne Sjelmo Nordås:

Nylig skrev flere aviser at norske eldre er rikere enn før. Det snakkes om eldre som én (grå) masse, men gjennomsnittet skjuler at alderdommen er like individuell som resten av livet.

Mange får råd til å reise og bruke mer tid med familie, men andre har stram økonomi og tunge omsorgsoppgaver. Flere er alene. Høy boligformue er ingen garanti for god råd eller lettvinte, trygge hverdager.

Vi trenger en eldrepolitikk som bidrar til at eldre har bedre helse i flere år, får delta mer i lokalsamfunnet og stå lenger i arbeid om man ønsker det. Derfor vil vi i Senterpartiet prioritere rehabilitering, hjelp til selvhjelp og hjemmetjenester der folk bor, så flere kan bo hjemme så lenge de selv vil. Vi vil gjøre det enklere for pårørende med bedre omsorgslønn og gode permisjonsordninger, og systematisere samarbeidet med frivilligheten.

Senterpartiets eldrepolitikk handler om hverdagen, om å få bidra, delta og velge selv – uavhengig av inntekt og formue. Det handler om liv til åra – ikke bare år til livet.