- Enestående seier for islendingene i Icesave-striden

Sist endret: 27.09.2020
Han har hele tiden protestert mot at islandske skattebetalere skulle betale for finansakrobatenes Icesave-skandale. Per Olaf Lundteigen var på Island da Icesave-dommen falt, melder ABC Nyheter.

- Det er utrolig enestående. Det islandske folket har i to omganger stemt ned forslag om en Icesave-avtale og den islandske presidenten sto fast mot kapitalens krav, trass i at den islandske regjeringen gikk inn for å la staten ta økonomisk ansvar for Icesave-konkursen. Og nå har de brakt dette fram til seier! sier Senterpartiets stortingspolitiker Per Olaf Lundteigen - som faktisk var på Island idet EFTA-domstolen mandag fattet sin avgjørelse i Icesave-striden, melder ABC Nyheter.

Domstolen slo fast at Island ikke var forpliktet til å bruke skattepenger på å punge ut inntil 30 milliarder norske kroner i erstatning etter konkursen i den private Icesave-nettbanken.

Det er stikk i strid med det EFTAs overvåkingsorgan ESA, EU, Nederland, Storbritannia og i lang tid Norges regjering hevdet. I ettertid har EFTA-domstolen altså slått fast at den betingelsen ikke kan begrunnes med brudd på EUs regelverk.

- Da jeg den gangen gikk inn for at Norge skulle hjelpe vårt kriserammede naboland med direkte lån uten å gå om IMF, og uten betingelser om Icesave-avtale, var det ikke snakk om. Slike lån fikk Island derimot fra Polen og Færøyene, sier Lundteigen til ABC Nyheter fra Reykjavik nå.

- Islendingene visste hva staten har ansvar for, hva folket har ansvar for, og motsto den internasjonale kapitalens krav. Jeg er glad for den standhaftigheten Islands Senterparti har vist i denne saken, sier Lundteigen til ABC Nyheter.