Enovas resultatrapport

Sist endret: 27.09.2020
I fjor innvilget Enova støtte til prosjekter med et samlet energiresultat på 1,6 TWh. Dette var fordelt på energieffektivisering, konvertering og økt utnyttelse av fornybar energi. - 1,6 TWh tilsvarer energibruken til alle husholdningene i Drammen og Stavanger kommune til sammen, sier Kismul.

Statssekretær Ane Hansdatter Kismul mottok i dag Enovas resultatrapport. Rapporten ble overlevert på Gardermoen, hvor Oslo Lufthavn AS (OSL) har fått 30 millioner kroner i Enova-støtte for å bygge ny energieffektiv terminal. Målet er å spare om lag 9 GWh, noe som tilsvarer årsforbruket av strøm til 450 husstander.

Ny terminal på Gardermoen blir på totalt 265 000 kvadratmeter, hvorav 90 000 kvadratmeter skal bygges slik at det møter såkalt passivnivå, med lavt energiforbruk.

- Dette terminalbygget er et eksempel på hvor stort potensialet er når nye næringsbygg bygges energieffektivt fra grunnen av. Da får vi energiresultater som monner. Og for hvert nytt energieffektivt bygg som kommer, høster nye byggeiere og entreprenører verdifull erfaring om oppføring av slike bygg, slik at vi kan bygge flere og bedre lavenergibygg fremover, sier statssekretær Ane Hansdatter Kismul.

Hun mottok også Enovas resultatrapport for 2012. I fjor innvilget Enova støtte til prosjekter med et samlet energiresultat på 1,6 TWh. Dette var fordelt på energieffektivisering, konvertering og økt utnyttelse av fornybar energi.

- 1,6 TWh tilsvarer energibruken til alle husholdningene i Drammen og Stavanger kommune til sammen. Dette illustrerer omfanget av den viktige jobben Enova gjør. At vi lykkes med energieffektivisering og energiomlegging er avgjørende på veien mot lavutslippssamfunnet, sier Kismul.