- EØS-kompromiss på Sp-landsmøtet

Sist endret: 27.09.2020
Sentralstyret i Senterpartiet og Senterungdommen har samlet seg om en felles formulering i forhold til spørsmålet om folkeavstemning om EØS. Den omforente teksten fastslår at det norske folk selv skal påvirke avgjørelsen om Norge skal være medlem i EØS og ha et framtidig mål om en folkeavstemning om Norges EØS-medlemskap.
-Jeg tror at forslaget om folkeavstemning om EØS ikke er noe som landsmøtet ønsker å stemme ned. Samtidig er ikke tiden inne for å avholde en folkeavstemning. -Jeg er derfor svært glad for at vi nå har samlet oss om en felles formulering som angir vårt framtidige mål om å avholde en folkeavstemning om EØS, sier leder i Senterpartiet Liv Signe Navarsete.

-Senterungdommen er veldig glad for at sentralstyret i Senterpartiet og Senterungdommen har samlet seg om dette forslaget om folkeavstemning om EØS. Det vitner om et godt samarbeid i Senterpartiet. Vi er også tydelige på at dette forslaget ikke skal true regjeringssamarbeidet, sier leder i Senterungdommen Sandra Borch.