- EØS-spørsmålet må ikke hysjes ned

- Det er på tide at vi tar folkestyret tilbake og markerer dette med å gå for at vi ønsker en folkeavstemning om EØS. Kan vi stemme over EU, ja da kan vi stemme over EØS også, sa leder i Hedmark Senterungdom, Emilie Enger Mehl, fra landsmøtets talerstol.

Landsmøtet i Senterpartiet gikk søndag inn for en folkeavstemming om EØS-avtalen på sikt. Her kan du lese Emilie Enger Mehl sitt innlegg om saken på landsmøtet lørdag:

To ganger har medlemskap i EU vært oppe til avstemning i folket, og begge gangene fikk vi et tydelig nei til å bli en del av unionen. Da er det på sin plass å spørre oss selv om det er greit at vi nå, bare 19 år etter siste avslag, nær sagt har blitt snikinnmeldt i unionen gjennom en såkalt ”avtale”, der Norge blir påtvunget regel etter regel av maktmonsteret EU. Vi kunne holdt på i evigheter med å stønne over hvor forferdelig ”EØS” er, men jeg er lei av overkjøring, tomme ord og samarbeidspartnere som knapt lar oss mene det vi vil. Senterungdommen foreslår handling foran ord. Løsning fremfor problem. Det er på tide at vi tar folkestyret tilbake og markerer dette med å gå for at vi ønsker en folkeavstemning om EØS. Kan vi stemme over EU, ja da kan vi stemme over EØS også.

Ved å vedta folkeavstemning  får vi folk til å skjønne at vi er partiet som vil gjøre noe med EØS-avtalen. Vi viser nok en gang at vi er partiet som lytter til grasrota. Vi legger grunnlaget for en offentlig oppklarende debatt, hvor vi har alle muligheter for å knuse EU-forkjemperne en gang for alle.

For å bruke et uttrykk fra Liv Signe sin åpningstale – en folkeavstemning om EØS er kanskje en slags ”Soria Moria”, noe da kan synes vanskelig å oppnå. Men Senterpartiet har vel aldri vært partiet som lar vær å gå løs på en politisk oppgave fordi den er for stor, eller fordi vi står alene? Det er nå det er valg, de er nå vi må vise velgerne våre at vi tar grep for en sak som er så viktig ikke bare for oss, men for hele landet. Stadig flere tar stilling til EØS-spørsmålet, og det er et stabilt og stort flertall i befolkningen for å skifte ut avtalen. Vi har alle forutsetninger for å sikre Norge en bedre situasjon enn vi har i dag, og å sikre SP en større oppslutning på veien dit. Og Senterpartiet, ja vi har fått gjennom Soria Moriaer før.

Sist men ikke minst. EØS-spørsmålet må på ingen måte hysjes ned. Vi må tørre å ta debatten uten å være redde for verken kabinettspørsmål rundt regjeringssamarbeid eller sinte EU-kommisærer. Vi kan snakke så mye vi vil om rødgrønt samarbeid, men hva hjelper vel et standpunkt i en så viktig sak om vi ikke følger det opp? Hvis du tar en rødgrønn regjering, fjerner SV, fjerner SP – da heter det ikke lenger samarbeid, da heter det Arbeiderpartiet.