Er det først nå at det går opp for Micaelsen og AP?

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Det er med undring jeg leser i RA 10.02.2015 at Arbeiderpartiets helsepolitiske talsmann Torgeir Micaelsen, først nå har oppfattet alvoret i situasjonen for Rjukan sykehus, og for den del sykehustilbudet generelt i Telemark.

At STHF ikke får lån på 1,3 milliarder til utbygging av sykehuset i Skien i de nærmeste årene, faller nærmest ned som en bombe for Micaelsen, i følge RA. Det er selvsagt ikke troverdig.

Tinn kommune la klart fram i sitt høringssvar til Utviklingsplanen at STHF må vise økonomisk soliditet for å få innvilget byggelånet. I tillegg er det selvsagt kjent i det politiske miljøet på Stortinget at Telemark ikke står først i køen for hverken lån eller utbygging. Helse Sør-Øst HF har andre prioriteringer foran seg, og etter ferdigstillelsen i Østfold står Sykehuset Innlandet og Vestre Viken for tur. Dette er selvsagt ikke ukjent for Torgeir Micaelsen som sitter i Helse- og omsorgskomiteen på Stortinget. Jeg som har arbeidet tett på saken har hatt informasjon om dette hele tiden, så hvorfor skulle da ikke Micaelsen vite det samme?

Den samme Micaelsen og AP stemte imot Kjersti Toppe’s (Sp) utsettelsesforslag om nedlegging av Rjukan- og Kragerø sykehus, til Nasjonal helse- og omsorgsplan forelå, både i komiteen og i Stortinget 17. juni, 2014. Med helseministeren i spissen, og med støtte fra FrP, KrF og nettopp AP var nedleggelse av Rjukan sykehus et faktum.

I forrige uke fremmet Toppe igjen et forslag i komiteen om å etablere et spesialistsenter etter ÅL-modellen på Rjukan sykehus, inkludert Friklinikk etter modell fra Danmark. Dette stemte også AP og Micaelsen imot i komitemøte.

Nå insinuerer Micaelsen at han nærmest er ført bak lyset både av regionalt helseforetak og regjering. Det er lite troverdig, da han senest forrige uke altså kunne støttet Sp’ Toppes forslag om fortsatt drift ved Rjukan sykehus, med et spesialistsenter med sengeavdeling slik Tinn kommune har foreslått. Det gjorde hverken han eller de fire andre AP politikerne i komiteen.

AP framstår som svært beregnende i saken, og støtter helseministeren i sentraliseringen av helse-Norge, uten å ville si det i klartekst.

Bjørn Sverre Sæberg Birkeland

Ordførerkandidat, Tinn Sp