Fasteraune innstilt som ny Sp-leder i Oppland

Bengt Fasteraune fra Dovre er av valgkomiteen innstilt som ny leder i Oppland Senterparti.

— Bengt er en engasjert og engasjerende politiker, med solid politisk erfaring. Han kjenner organisasjonen godt, og vil evne å løfte Oppland Senterparti, som organisasjon og som politisk drivkraft. Valgkomiteen mener Bengt vil være en tydelig og samlende leder for Oppland Senterparti, sier leder i valgkomiteen, Haldor Ødegård.

Fasteraune (49) er ordfører i Dovre og regionrådsleder i Nord-Gudbrandsdalen. Han sitter også i sentralstyret i Senterpartiet, og var den som ledet Senterpartiets evalueringsutvalg etter høstens stortingsvalg.

Ivar Odnes har vært leder i Oppland Sp siden 2006, og varslet valgkomiteen allerede for ett år siden at han ikke ønsket gjenvalg for en ny periode. Odnes er fylkesvaraordfører i Oppland.

— Ivar takker av etter å ha vært en god og samlende leder for oss i åtte år, sier Ødegård.

Oppland Sp sine to nestledere, Aud Hove og Pål-Arne Oulie er ikke på valg i år. Den øvrige innstillingen fra valgkomiteen er som følger:

Studieleder:

• Kjersti B. Fremstad (Vestre Toten) - NY

Styremedlemmer:

• Mai Haugan (Jevnaker)
  • Torvild Sveen (Gjøvik)
  • Tom Runar Nordeng (Nordre Land) - NY
  • Magnhild Strand (Øystre Slidre)
  • Turi Elise Kaus (Ringebu)
  • Mariann Skotte (Lesja) - NY

Det nye fylkesstyret velges på årsmøtet i Oppland Sp, som avholdes på Skeikampen 14. – 15. februar 2014.