Fisk går foran ny petroleumsvirksomhet.

- Fiske har vært viktig for Norge til alle tider, og bør være viktig også i framtida. Næringa må få nødvendig fokus framover, sikre lovgivning og betingelser som gjør den til ei viktig næring også i framtida. Dette skriver blant annet stortingsrepresentant janne Sjelmo Nordås i et leserinnlegg.

Fisk går foran ny petroleumsvirksomhet.

Det er et eventyrlig fiske for tiden.  Jeg brukte noen dager i Lofoten sist uke, og fikk sett torsk med fabelaktig kvalitet bli landa på Napp. Stor og fin, og i store mengder.

I disse tider med alle matskandalene, er ren mat som ingen har tukla med en fantastisk ressurs. Vi besøkte videregående skole i 2 klasse for fiskeri og fangst, og fikk klare budskap med.

Prioriter fiskerinæringa foran ny petroleumsvirksomhet, den smale sokkelen tilsier at arealkonflikten blir stor.  Fisket er som sagt veldig godt for tida, og gutta på Gravdal er klare på at de ønsker ei framtid i næringa.

Fiske har vært viktig for Norge til alle tider, og bør være viktig også i framtida. Næringa må få nødvendig fokus framover, sikre lovgivning og betingelser som gjør den til ei viktig næring også i framtida. Kvalitet og pris må få større gjennomslag, det var klar melding fra industrien.

Nordland Senterparti hadde årsmøte i helga og ga klar beskjed om at fisk går foran ny petroleumsvirksomhet de kommende fire år. Like klart er det at det ikke er ønske om varig vern, dette spørsmålet skal være oppe til vurdering hvert fjerde år. Tilliten til verneprosesser er med rette lav i Nordland, og all erfaring tilsier at det beste vern er klok bruk. Derfor sier vi nei til åpning av Lofoten, Vesterålen og Senja nå, vi prioriterer ren og sunn mat fra havet.