Flere festivaler må sloss om færre kroner

Sist endret: 27.09.2020
At flere musikkfestivaler nå blir rammet av kraftige kutt i regjeringens statsbudsjett får parlamentarisk leder i Senterpartiet, Marit Arnstad, til å reagere.

Senterpartiet reagerer kraftig på at regjeringen med et pennestrøk avvikler ordningen uten en forutgående debatt i Stortinget om hvordan intensjonen i ordningen kan sikres videreført, sier Arnstad, som mener mangfoldet i musikkfestivalene er en berikelse både nasjonalt og for kulturtilbudet rundt om i distrikts-Norge.

-          I stedet velger regjeringen å redusere den samlede bevilgningen til festivaler og arrangører med 24 millioner kroner. Det betyr at flere festivaler nå må sloss om mindre penger, advarer Arnstad og viser til at mange festivaler allerede sliter med knappe driftsmarginer.

Senterpartipolitikeren mener at Knutepunktordningen har bidratt til utvikling av musikkfestivaler med et høyt kvalitetsnivå og frykter nå at regjeringens forslag vil bety kroken på døra for viktige festivaler rundt om i hele landet.

-          Dette betyr at f.eks. Molde jazzfestival, Øyafestivalen og Olavsdagene i Trondheim skal konkurrere om færre kroner mens Festspillene i Bergen skjermes. Det er useriøst, avslutter Arnstad.