Flest kvinner på topp i Sp

Sist endret: 16 03 2017
I dag feirer vi at det er 100 år siden kvinner fikk stemmerett i Norge. Stortingsrepresentant fra Oppland Sp, Anne Tingelstad Wøien gleder seg over at flertallet av Senterpartiets listetopper ved høstens stortingsvalg er kvinner.

- Til høsten kan Senterpartiet få en ny historisk høy kvinneandel i stortingsgruppa, sier stortingsrepresentant Anne Tingelstad Wøien. Partiet har den stortingsgruppa med prosentvis flest kvinner i Stortinget i dag.

Anne Tingelstad Wøien omgitt av andre Sp-damer på Stortinget.

Åtte av de elleve fylkene som har Senterparti-representant på Stortinget i dag, stiller med kvinnelige førstekandidater til stortingsvalget til høsten, Oppland inkludert. Hvis Senterpartiet får samme mandatfordeling etter 9. september, vil nærmere 80 prosent av partiets representanter på Stortinget være kvinner. Til sammen er 11 av Sp sine listetopper ved valget kvinner.

- Det har vi grunn til å være stolte av.  Senterpartiet har over tid jobbet godt med rekruttering av kvinner, og det gir resultater nå. Fylkene har selv valgt å nominere kvinner på topp. Det er godt å se at det i Senterpartiet er like naturlig å være kvinnestemme som mannsstemme, sier Tingelstad Wøien, som selv er første kvinne på Stortinget som har etterfulgt sin mor.

Oppland Senterparti har markert seg med kvinnelige stortingsrepresentanter. Den første var Bodil Bjartnes som representerte Sp på fast plass fra 1973-1977. Deretter satt Marit Tingelstad i Stortinget fra 1993-2001 og Inger Enger fra 2001-2009. Nå er partiet altså representert med tredje kvinne på rad: Anne Tingelstad Wøien, som ble valgt inn i 2009, stiller til valg igjen til høsten.

- Vi har mange kvinner det er verdt å være stolt av i Senterpartiet. Senterpartiets første kvinnelige partileder, Anne Enger, nylig ble kåret til en av landets viktigste kvinner gjennom disse 100 årene, sier Tingelstad Wøien.