Flypassasjeravgiften er elendig miljøpolitikk

Sist endret: 27.09.2020
Avgifter kan være en effektiv måte å bidra til en mer miljøvennlig livsstil. Problemet med flypassasjeravgiften er at den, også i følge regjeringen selv, ikke virker, skriver Geir Pollestad.

Av Geir Pollestad, stortingsrepresentant Sp

Nå er det ikke tvil lenger: Flypassasjeravgiften er innført. Frp, H, Krf og V stod på sitt. Over en milliard kroner årlig i ekstraregning til næringsliv og folk flest i vårt langstrakte land.

Avgifter kan være en effektiv måte å bidra til en mer miljøvennlig livsstil. Problemet med flypassasjeravgiften er at den, også i følge regjeringen selv, ikke virker.

Senterpartiets mener miljøavgifter må ha betydelig miljøeffekt for å kunne forsvares. Det kan virke som om partiene bak denne avgiften er mer opptatt av at den skal plage folk og koste norske arbeidsplasser enn at den har effekt for miljøet.

Miljøavgifter bør være utformet slik at jo mer du forurenser jo mer må du betale. Slik er det ikke med flypassasjeravgiften. Flyr du tur/retur Bodø - Stokmarknes betaler du 176 kroner i avgift. Flyr du derimot tur/retur Oslo - Bangkok betaler du 80 kroner i avgift. Den som forurenser minst betaler altså mest i avgift. Det er molbopolitikk på 1. klasse.

Fremskrittspartiet må ta et hovedansvar for avgiften og utformingen av den. Frp har både finansministeren og samferdselsministeren. I tillegg stemte stortingsgruppa deres samlet for avgiften. Jeg kan forstå at Frp godtar bompenger i luften for å fortsatt få lov å sitte i regjering. De trengte likevel ikke utforme den på en måte som er så byråkratisk, rammer distriktene og som har liten eller ingen miljøeffekt.

Senterpartiet mener Frp må rydde opp. Miljøkampen tåler nemlig ikke mer kostbar blåblå symbolpolitikk.