Flyseteavgiften i Frps hender

Sist endret: 27.09.2020
Sp vil råde regjeringen å tenke seg om en ekstra gang. Og spørsmålet de bør stille seg er om det er fornuftig å ha en avgift på 176 kr på en reise t/r Bodø og Stokmarknes og 80 kr på en reise t/r Oslo - Bangkok, skriver Geir Pollestad.

- av Geir Pollestad, stortingsrepresentant Sp

Historien om flyseteavgiftens opprinnelse er godt kjent: Venstre foreslo en flyseteavgift. Fremskrittspartiet foreslo å gjøre den dyrere. Alle de fire flertallspartiene, H, Frp, Krf og V, stemte for den i Stortinget.

Konsekvensene av flyseteavgiften er: De private lufthavnene Rygge og Torp kan måtte legges ned, rutetilbudet, særlig i distriktene, svekkes og miljøeffekten er begrenset. Det er et kinderegg av dårlig politikk.

Det som er viktig å være klar over nå er at det er opp til Siv Jensen og Kjetil Solvik-Olsen om avgiften blir innført 1. april. Stortinget har nemlig gitt regjeringen mulighet til å stoppe flyseteavgiften. Stortinget har gitt regjeringen samme mulighet til å stoppe flyseteavgiften som den regjeringen brukte da de i fjor vraket den vedtatte plastposeavgiften.

Siv Jensen har nå saken ute på høring. Det er lov å lytte til innspill, og særlig når det viser seg at avgiften ikke er praktisk gjennomførbar i tråd med stortingets vedtak. Her står det at man ikke skal betale avgiften mer enn 1 gang per reise selv om den består av flere flyturer. Det har ikke Siv Jensen funnet en god løsning på.

Senterpartiet vil råde regjeringen å tenke seg om en ekstra gang. Og spørsmålet de bør stille seg er om det er fornuftig å ha en avgift på 176 kroner på en reise t/r Bodø og Stokmarknes og 80 kroner på en reise t/r Oslo - Bangkok.