- Flyseteavgiften truer aktivitet og næringsliv

Sist endret: 27.09.2020
Den mye omtalte flyseteavgiften ble i dag tema i Stortingets muntlige spørretime da leder i Senterpartiet, Trygve Slagsvold Vedum, tok opp denne avgiften med statsminister Erna Solberg.

- Hvor stor sjanse er det for at denne avgiften i likhet med poseavgiften fra i fjor blir skrotet? spurte Vedum fra Stortingets talerstol.

Svaret fra statsministeren om at hun ikke så noen grunn til at flyseteavgiften ville lide samme skjebne som poseavgiften var ikke det Vedum hadde håpet på. Han frykter at denne avgiften vil føre til at mange av flyrutene som er marginalt lønnsomme vil bli redusert eller lagt ned. Det vil føre til et langt dårligere tilbud for store deler av landet, mener Vedum.

- Statsministeren og regjeringen ser ikke ut til å ta inn over seg at Norge er et langstrakt land med enorme avstander, fjorder og fjell. I store deler av Norge har finnes det for eksempel ikke togforbindelse, og vi ser at det er kortbanenettet og de små flyplassene som binder landet sammen, sier Vedum, som også viste til at regjeringen så sent som i nasjonalbudsjettet i høst argumenterte for at en flyseteavgift ikke vil ha noen klimaeffekt på grunn av kvotesystemet.

Flere av aktørene i luftfarten har allerede signalisert at mange ruter vil bli redusert eller lagt ned om denne avgiften blir innført.

- Det vil være en katastrofe både for innbyggerne og for næringslivet i store deler av landet om det skjer. NHO-leder Kristin Skogen Lund frykter at tusenvis av arbeidsplasser kan forsvinne. Senterpartiet deler den bekymringen da vi vet hvor viktig flytilbudet er for at det skal være aktivitet og verdiskaping i alle deler av landet, fra Finnmark i nord til Agder i sør, sier Vedum.

Vedum, som ikke hadde glemt fjorårets poseavgift, trakk paralleller mellom den og årets forslag om flyseteavgift.

- I en sen nattetime under forhandlingene i fjor dukket poseavgiften opp og det ble mye bråk rundt den. Etter lang tids krangling, mellom regjeringen og samarbeidspartiene om hvem som egentlig ønsket denne avgiften, endte det opp med at poseavgiften forsvant helt. Jeg håper at vi vil se det samme med flyseteavgiften, avslutter Vedum.