- Folk lar seg ikke skremme av regjeringen

Sist endret: 27.09.2020
- Folkeavstemningene på Sunnmøre viser tydelig at folk våger å si nei til regjeringens kommunereform, sier Senterpartileder Trygve Slagsvold Vedum.

Regjeringen har påført kommune-Norge et uhørt tidspress og truer med økonomisk straff og tvang om de ikke slår seg sammen. Nå ser vi gang på gang at folk ikke lenger lar seg skremme av regjeringens trusler, sier Vedum.

Av de 13 kommunene som hadde folkeavstemning i går sa hele ni av dem nei og fire ja, men i to av ja-kommunene var det heller ikke mulig å stemme nei.

Jeg tror de har sett at regjeringens reform ikke er en reform for bedre skole og bedre omsorg i deres lokalmiljø, men at det er en sentraliseringsreform. Innbyggerne ønsker å verne om og videreutvikle gode tjenester i sitt nærområde, derfor sier de også så tydelig nei, sier Vedum.

Når folk i kommune etter kommune nå sier nei til sammenslåing tror ikke Senterpartilederen at regjeringen kommer til å lykkes med reformen sin.

Det må en folkelig begeistring til om man skal gjennomføre en slik reform. Folk må se fordeler med å slå seg sammen, men det gjør de ikke. Det er stortingsvalg neste år og jeg tror det kommer til å bli politisk vanskelig for regjeringen å bruke tvang i fortsettelsen når så mange sier nei i de lokale folkeavstemningene, avslutter Vedum.