- Forventer at dagligvarebransjen retter seg etter loven!

Sist endret: 27.09.2020
Handel og Kontor i Norge og Hovedorganisasjonen Virke har i dag fått med seg alle de store dagligvareaktørene, med unntak av Rema 1000, på en såkalt «Søndagsplakat». Justispolitisk talskvinne i Sp, Jenny Klinge, roser tiltaket.

Handel og Kontor i Norge og Hovedorganisasjonen Virke har i dag fått med seg alle de store dagligvareaktørene, med unntak av Rema 1000, på en såkalt «Søndagsplakat». Formålet med denne plakaten er å sikre lik og felles praktisering av loven mellom alle kjedene. Justispolitisk talskvinne i Senterpartiet, Jenny Klinge, roser tiltaket.

- Vi har sett mange eksempel på butikker som tøyer regelverket rundt søndagsåpne butikker. De har ofte lagt skylden på uklare regelverk og at «andre butikker gjør det samme». Det kan de ikke nå lenger, sier Klinge.
Senterpartipolitikeren er lei av at myndighetene ser mellom fingrene på butikker som holder søndagsåpent til tross for lovforbudet.

- Enkeltaktører og butikker kan ikke lenger gjemme seg bak at de synes regelverket er vanskelig eller uklart. Dette er klargjort tydelig fra departementet, og med denne plakaten har bransjen omforent seg om hva som er lov og ikke, jeg forventer at butikkene og kjedene følger det, og at myndighetene griper inn der dette ikke blir fulgt, sier Klinge.
Klinge peker på at det ikke bare er lovlydige butikker som vil tape på det dersom noen aktører fortsetter å tøye strikken.

- Dersom noen fortsetter å bryte loven vil det i første omgang gå utover de andre butikkene som ikke får konkurrere på like vilkår om pris, åpningstider og kvalitet, og det vil selvsagt i andre omgang gå ut over kunden, avslutter Klinge.