Frihetens bevisstløse kår

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
I disse dager er det 70 år siden nazistene kapitulerte og Norge ble et fritt land. Få av oss som har vokst opp etter krigen, har noe særlig forhold til hva det vil si ikke å være fri. Ikke å ha grunnleggende rettigheter. Å være på flukt. Å være redd. Siden vi ikke husker, får vi i alle fall forsøke å sette oss inn i hva det vil si ikke å være fri. I dag, på 8. mai er det noen mennesker vi bør vie en ekstra tanke. De tusenvis av flyktninger som ukentlig krysser Middelhavet på søken etter en bedre framtid, opplever alt annet enn frihet. La oss ikke glemme at våre besteforeldre har sloss for friheten og at vi ? i likhet med dagens flyktninger ? ville gjort det vi kunne for å oppleve frihet.

Siden vi ikke husker, får vi i alle fall forsøke å sette oss inn i hva det vil si ikke å være fri. I morgen, på 8. mai er det noen mennesker vi bør vie en ekstra tanke. De tusenvis av flyktninger som ukentlig krysser Middelhavet på søken etter en bedre framtid, opplever alt annet enn frihet. La oss ikke glemme at våre besteforeldre har sloss for friheten og at vi – i likhet med dagens flyktninger – ville gjort det vi kunne for å oppleve frihet.

8. mai er også den nasjonale veterandagen. Kanskje du har venner eller familiemedlemmer som har gjort tjeneste på vegne av Norge i internasjonale operasjoner? Fortell dem gjerne at du setter pris på innsatsen.

Fordi du ikke ønsker å ta friheten for gitt.

Tor Peder Lohne
Senterpartiet