- FrP øker bompengegjelden

Sist endret: 27.09.2020 #Hedmark
Trygve Slagsvold Vedum mener Fremskrittspartiet ikke bør slå seg på brystet av å fjerne en halv milliard i bompengegjeld. - Når det uttalte målet var 25 milliarder kroner, viser det at de ikke får gjennomslag.

I debatten om nysalderingen av budsjettet for 2013, var det flere i Fremskrittspartiet som framstod som stolte av å ha fjernet 500 millioner kroner i bompengegjeld til en del prosjekter i landet. Finanspolitisk talsmann i Sp, Trygve Slagsvold Vedum, mener dette er lite å skryte av.

- Hvis man ser desember måned under ett, er det mer bompengegjeld på slutten enn i starten av måneden. Representanten Hagesæter, som er fra Hordaland, har selv vært med på å stemme igjennom Askøypakken og et nytt bompengeprosjekt i Sør-Trøndelag. De prosjektene – hvis jeg ikke husker helt feil – kostet 1,5 mrd. kr i opptak av bompengelån. Regnestykket til Fremskrittspartiet for desember måned er negativt. Det må være et lite paradoks at den måneden man virkelig skulle begynne å slette Norges bompengegjeld, er det mer gjeld på slutten enn på starten – selv om man tok en kjapp sving med 500 mill. kr nå i nysalderingen og fant de billigste prosjektene som er mulig å finne, sa Slagsvold Vedum.

Han poengterte at andelen bompenger er på vei opp i Norge, ikke på vei ned.

- Sannsynligvis vil neste år være det året man kommer til å kreve inn mest bompenger noen gang i norsk historie – når Siv Jensen er finansminister, Ketil Solvik-Olsen er samferdselsminister og alltid blide Bård Hoksrud er statssekretær. Jeg tror han fortsatt er blid neste høst, selv om han som statssekretær vil sette norgesrekord i å kreve inn bompenger, sa Slagsvold Vedum, som la til:

- Motstanden mot bompenger hos Fremskrittspartiet har, når man har kommet i posisjon, gått fra å være kraftfulle ord til å bli tomme ord.