FrPs og Høyres apati overfor EU gir avgiftssmell for distriktsnæringer

Sist endret: 27.09.2020
Statsminister Erna Solberg bekreftet i spørretimen at Regjeringen ikke vil hindre at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift nå blir kraftig svekket. - Det er for defensivt når Regjeringen legger til grunn at EUs vedtak må følges opp uten å ta noen videre kamp med EU, sier Marit Arnstad (Sp). Hun viser til at tidligere regjeringer har kjempet for bedre ordninger også etter at EU gjorde sitt vedtak.

Statsminister Erna Solberg bekreftet i spørretimen at Regjeringen ikke vil hindre at ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift nå blir kraftig svekket. -  Det er for defensivt når Regjeringen legger til grunn at EUs vedtak må følges opp uten å ta noen videre kamp med EU, sier Marit Arnstad (Sp). Hun viser til at tidligere regjeringer har kjempet for bedre ordninger også etter at EU gjorde sitt vedtak.

Solberg var i dagens spørretime mer opptatt av å skylde på den rødgrønne regjeringen enn å ta en nødvendig kamp mot EU. - Dette er symptomatisk for regjeringen, og kan vise seg å være til stor skade for viktige distriktsnæringer som transport, reiseliv og energi, sier Marit Arnstad, leder i næringskomiteen på Stortinget.

EU-kommisjonen vedtok nye retningslinjer for regionalstøtte 19. juni 2013. Den rødgrønne regjeringen har både i brev av 26. august 2013 og i møter på embetsnivå og politisk nivå protestert mot å ta sektorer som transport, finans og energi ut av ordningen med differensiert arbeidsgiveravgift og dermed påføre disse næringene store avgiftsøkninger. Daværende kommunalminister Navarsete avbrøt valgkampen sin høsten 2013 for å dra til Brussel  å protestere mot forslaget. Den rødgrønne regjeringen godtok aldri EUs nye ordning.

- Statsminister Solberg og kommunalminister Sanner har bedt om å få ansvar, de gikk til valg på å få ansvar og har fått ansvaret. Nå må de ta ansvar. Faktum er at Høyre- og Frp-regjeringen har gitt opp den differensierte arbeidsgiveravgiften uten kamp. Jeg skjønner at de nå føler behov for å skylde på andre, men det er de som har meldt inn til EU at de godtar de nye vilkårene. Det gjorde aldri den rødgrønne regjeringen, sier Trygve Slagsvold Vedum, nestleder i Senterpartiet.

- I går sa kommunalminister Sanner til NRK at avgiftsøkningen for norske distriktsnæringer skulle kompenseres distriktene krone for krone i revidert nasjonalbudsjett. Det forventer Senterpartiet at følges opp, sier Trygve Slagsvold Vedum.