GI FESTSPILLENE EN SJANSE

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Kathrine Kleveland håper festspillene i Vestfold kan gi gode kulturopplevelser også i framtida.

Festspillene i Vestfold har gledet og engasjert tusenvis av publikummere siden de ble etablert høsten 1990, og det første festspillet ble gjennomført sommeren 1991. Tenk på all frivilligheten som har bidratt, alle de flotte arenaene som har blitt fylt med kultur og engasjement i Vestfold disse årene. Skulle alt dette være en saga blott etter at Fylkestinget vedtok at de ønsket å nedlegge festspillene med dagens eierstruktur organisert som AS?

Men Fylkestinget har jo heldigvis ikke avviklet Festspillene. Nettopp derfor gir det håp når ordførerne tar tak, møter opp sammen med styremedlemmer og ansvarlige i forhold til Vestfoldfestpillene sist mandag.  På møtet ble det snakket muligheter og en fremtid for Festspillene i Vestfold - tross alt!

Noen skyer finnes på himmelen. Faren for at 2,8 mill fra Kulturrådet kan gå tapt for kulturen i Vestfold både i 2014 og 2015 er åpenbart til stede. Likeså er det ingen automatikk i at 1 millioner i sponsormidler dukker opp til et erstatningstiltak. Vil det være like lett å skaffe frivillige til et smalere festspill? Nettopp bredden i kulturen, og det å bruke hele landet ble løftet fram i Kulturløftet3, regjeringens ferske kultursatsing, som ble lansert søndag.

Jeg heier derfor som ukuelig optimist på muligheten for å tenke seg om og snu alle steiner en gang til! Festspillene i Vestfold er verdt en strafferunde. Flere alternativ kan tenkes vedrørende antall bykommuner som hovedarenaer. Men ønske om å beholde noen av signaturanleggene pluss noen sidesprang til  mindre arenaer må imidlertid et Senterpartihjerte få ønske seg!

Uansett håper jeg at generalforsamlingen 27. september fatter vedtak som gagner kulturlivet i fylket vårt, og at vi også i årene som kommer kan glede oss, bli provosert og engasjert av kulturopplevelser i regi av festspillene i Vestfold!