Gi lærerne utdannelsen tilbake!

Sist endret: 27.09.2020
Vedtaket fra i fjor om at kompetansekrav for lærere skal ha tilbakevirkende kraft skaper fremdeles mye støy og uro, og det er ikke så rart, skriver Anne Tingelstad Wøien.

- av Anne Tingelstad Wøien, stortingsrepresentant for Senterpartiet

Vedtaket fra i fjor om at kompetansekrav for lærere skal ha tilbakevirkende kraft skaper fremdeles mye støy og uro, og det er ikke så rart. Siste nytt er at det virker som om verken statsråden selv eller de som stemte for forslaget var klar over konsekvensene av det de gjorde. Senterpartiet advarte mot at dette ville bidra til at titusenvis av dyktige lærere fikk underkjent sin grunnutdanning. Og vi fikk rett.

Verken kunnskapsminister fra Høyre, Torbjørn Røe Isaksen, Frp, Venstre eller Arbeiderpartiet var interessert i å lytte til de som advarte mot vedtaket på forhånd, ei heller til Senterpartiet når vi advarte mot konsekvensene av vedtaket i innstilling og i debatten. Ikke før media og Utdanningsforbundet med flere tusen lærere i ryggen begynte å vise hvilke konsekvenser vedtaket fører til ble det tilstrekkelig bråk til at de våknet.

Fjellvettreglene sier at det er ingen skam å snu! Når 8000 lærere har søkt en utdanning der 5500 lærere får plass, viser det at lærere vil ha videreutdanning. Det er finansieringssystemet for utdanningen som har lagt en demper på ønsket om kompetanseheving tidligere. Vi i Senterpartiet ønsker å øke kompetansen i skolen, men ikke gjennom et vedtak som vil avskilte titusenvis av lærere. Derfor foreslår vi nok en gang at loven reverseres og at lærerne får en rett og en plikt til etter- og videreutdanning. Dårlig håndverk trenger ikke erstattes av nytt dårlig håndverk.