Gjenbruk og grønne verdier

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Hvor mange sykler har du kastet i løpet av livet? Hvor mye biodrivstoff har du helt ut i vasken? Hvor stor del av matbudsjettet kaster du rett i søpla? Var det en kommende festkjole, en fillerye eller noens nye barneromsmøbler du nettopp slengte i containeren? spør Kathrine Kleveland.

Av Kathrine Kleveland, leder Vestfold Senterparti

Av ubetenksomhet har vi alle sammen kastet ting som har verdi både for fellesskapet og for hverandre. Heldigvis er det i ferd med å snu.

Pressen skryter uhemmet av Jenny Skavlands kjoler. Mange av dem er fra Fretex – og mange av dem har hun sydd om selv. Kronprinsessen får hjelp av Balder tekstil til å trylle gammelt sengetøy om til nye filleryer. Hønsestrikk av restegarn har fått sin renessanse.

Leverer du en pose matavfall til gjenvinning i Oslo, har du gitt en buss nok drivstoff til å kjøre en kvart kilometer. Bussene kjører på brukte bananskall, potetskrell, tørre brødskalker og annet matavfall som er levert til gjenvinning. Det som ikke gjenvinnes til biogass, blir til biogjødsel. Et slikt topp moderne biogassanlegg er vi i ferd med å få på plass i Vestfold nå! Gjenvunnet aluminium blir til flunkende nye sykler – og emballasje for makrell i tomat.

En tredjedel av maten som produseres til konsum i verden hvert år, havner direkte i søppelbøtten. I Norge kaster vi forbrukere omkring en fjerdedel av maten vi kjøper. En ting er klimagassutslippene det tilsvarer. En annen ting er hvor mye penger vi kunne spart ved å husholdere litt bedre med maten vår. Vi må planlegge bedre før vi handler, og lage restemat når vi får noe til overs.

Også grossister, dagligvarebutikker og produsenter av mat, kaster fullt spiselige varer. Flere og flere ser at det er meningsløs bruk av både penger og ressurser. Og ikke minst: flere og flere ser hvor lett det er å gjøre noe med det. Hoteller minsker tallerkenstørrelsen, mindre mat blir kastet – og hotellet sparer penger. Matsentralen driver innsamling av mat og andre dagligvarer fra produsenter, dagligvarekjeder og butikker. De innsamlede varer stilles til rådighet for ideelle tiltak som driver hjelpearbeid for vanskeligstilte. Dette er fornuft satt i system og volumet øker raskt!

Enkelte krymper også matutgiftene ved å hente fullt spiselig mat fra containere utenfor butikken, fremfor å kjøpe den. De gjør det ikke nødvendigvis fordi de , men av protest mot at fullt spiselige varer skusles bort. I tillegg reduseres husholdningsbudsjettet.

Både vi som enkeltpersoner og samfunnet kan spare mye på å bruke ressursene våre litt smartere. Som eksemplene over viser, er det ikke engang vanskelig. Fordelene er mange, både for lommeboken, klimaet, og ikke minst gleden ved å skape noe nytt av noe gammelt.

Nordmenn kjøpte brukte ting for nesten 5 milliarder i Norge i fjor, i tillegg ga vi bort verdier for 80 millioner. Mange har skjønt at rydding av kjeller og loft kan gjøres langt enklere enn å kjøre tingene på dynga: Knips et bilde, legg ut og det du vil bli kvitt, henter en annen en i døra hjemme hos deg! Kanskje du til og med får betalt for det?

For Senterpartiet er gjenbruk en helt sentral verdi. Da handler om å ta vare på naturressurser også til kommende generasjoner. Det handler om ikke å rane kommende generasjoner ved å bygge ned matjorda vår. Det handler om å bruke så mye penger på forskning på fornybare ressurser at vi finner nye løsninger. Det handler om å bevisstgjøre kommende generasjoner, og oss selv, på at kildesortering, gjenbruk, retrostil, enklere ferier - gir resultater. Det handler om å minne oss selv på at selv om jeg ikke trenger dette møbelet lenger, kan det komme andre til nytte. Det er både god miljøpolitikk, - og god fordelingspolitikk.

Senterpartiet tar grønn politikk alvorlig. Vi skal ta godt vare på det vi har i dag, og gjøre vårt for at neste generasjon overtar det i minst like godt stand som det var da vi selv fikk det. Ressursene skal vare lenge.

Senterpartiet er opptatt av både miljø, og av gode lokalsamfunn. Gjenbruk er positivt for begge deler. Loppemarkeder gir klingende mynt i blant annet korpskasser. Kristne og humanitære organisasjoner tjener både gjenbruk og givervilje. I tillegg gir det samlingsplasser for ildsjeler, arbeidsjern og andre som jobber sammen for å gjøre noe for andre. Sånt gir energi som varer og varer!

Gjenbruk, bytteringer og bedre ressursforvaltning blir stadig mer populært. Likevel har vi som politikere et stort ansvar i å legge til rette for at trenden både varer og styrker seg. Det skal være lett å leve grønt!