Gjenvalg av Inge Høyen som leder i Svelvik Sp.

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Årsmøtet i Svelvik Senterparti var stolte over en tredobling av kommunestyregruppa ved valget.

Årsmøtet ble avholdt i restaurant Gamle Frithjof i Svelvik sentrum nylig. Årsmøtesaker og valg ble gjennomført på en ryddig måte. Regnskapet viste pene tall til å være et valgår og årsberetningen var til tider lyrisk i sin beskrivelse av året som var.

All ære til Svelvik for framgangen partiet har hatt i siste periode. Som eneste senterpartist i kommunestyret, og i rollen som varaordfører, har Inge i turbulente fire år bygget tillit hos Svelviks befolkning. Dette sammen med en kjempeinnsats fra mange i lokallaget i valgkampen gav tre representanter i kommunestyret. Etter spennende forhandlinger etter valget ble valgvinnerne spilt ut over sidelinja og kom ikke i posisjon.

Senterpartiets varaordfører og ordføreren fra De uavhengige har gjort en gjennomgripende ryddejobb i kommuneøkonomien de siste fire årene. For første gang på flere år er det satt opp et budsjett i kommunen som balanserer inntekter og utgifter uten store kutt.

Litt vemodig er det at Svelvik har inngått en intensjonsavtale med Drammen med tanke på sammenslåing. Årsmøtet gav uttrykk for at Svelvik har følt seg som en utkant i Vestfold. En tankevekker for resten av fylket at lillebror der nord mener at de beste framtidsutsiktene er i Buskerud.

Svelvik kommune har laget en 10-punktsliste som blir sentral i forhandlingene. Årsmøtet presiserte at betingelsen for at sammenslåingen skal få Senterpartiets stemmer i kommunestyret, er at det endelige forhandlingsresultatet er til beste for Svelvik. Drammen må være romslig i sine tilbud og forhandlingsutvalget, der Senterpartiet dessverre ikke er med, må presentere gode løsninger for de 10 punktene på lista.