- Go green!

Sist endret: 27.09.2020
- Dette landsmøtet må ta bort tvilen om at vi er et troverdig grønt parti. Senterpartiet er det grønne partiet i den norske politiske trekanten. Vi skal ha både røtter og vinger og fremme nye løsninger for de økologisk bevisste ungdommene, sa stortingsrepresentant Per Olaf Lundteigen i sitt innlegg i generaldebatten på Senterpartiets landsmøte.
Lundteigen fremhevet at en tydelig grønn profil er veien for å nå flere byfolk.

-Vi skal være partiet for kunnskapsrike, grønne byfolk. Vi skal støtte de som ønsker grønne lunger i byene og vern av Markagrensa i Oslo. Vi skal støtte de som vil ha bedre kollektivløsninger og dernest innføre køprising. Vi må redusere tempoet i olje- og gassutvinningen til fordel for en forsterket satsning på fornybare løsninger, sa Lundteigen.

-Vi må vise at vi har troa på grankvisten og treforedling som gir oss grønt karbon som kan erstatte det svarte karbonet fra olje og gass i alle produkter. Partiet må være tru mot kløveren som vi veit har nitrogenfabrikken sin i rota. Sind sie umweltbewusst, spurte Lundteigen på tysk.

Her kan du sjå heile innlegget: