- Gratulerer og kondolerer, Siv

Sist endret: 27.09.2020
I Stortingets spørretime fikk finansminister Siv Jensen både en gratulasjon og en kondolanse fra Senterparti-leder Trygve Slagsvold Vedum.

- Finansminister og Fremskrittsparti-leder Siv Jensen har satt ny norsk rekord i antall statsbyråkrater i departement og direktorat, gratulerer. Vi har aldri hatt en regjering i Norge noensinne som har ansatt flere byråkrater i et så forrykende tempo, kondolerer, åpnet Vedum sitt spørsmål til Jensen.

- I september 2013 gikk Siv Jensen ut og lovet krig mot byråkratiet. I 2016 er fasiten at antallet byråkrater har økt kraftig. Hele femtenhundre flere byråkrater er ansatt i departementer og direktorater etter at Frp fikk regjeringsmakt, påpekte Vedum.

Senterpartilederen viste til at byråkratisering og sentralisering henger tett sammen.

- Regjeringen har gjennomført en massiv sentralisering av politiet og Politiforum melder at dette har ført til kutt i distrikts-politiet. Samtidig har antallet byråkrater i Politidirektoratet økt med 48 prosent. Regjeringen har lagt ned lokalsjukehus flere steder i landet, samtidig har antallet byråkrater i Helsedirektoratet økt med 24 prosent etter at Siv Jensen overtok regjeringsmakt. Først sentraliserer regjeringen, så byråkratiserer regjeringen – i et forrykende tempo, fortsatte Vedum.

- Er det fortsatt et mål for Frp å redusere byråkratiet? spurte Vedum.

Svaret til Finansminister Siv Jensen om at regjeringen har satt i gang reformer for å  bedre tjenestetilbudet til folk imponerte ikke Vedum.

- Vi har aldri vært lenger fra målet om å avbyråkratisering enn nå. I Hordaland har ikke politiet ressurser til å  prioritere hverdagskriminalitet. Samtidig øker byråkratiet i Politidirektoratet, avsluttet Vedum.

Senterpartiet mener at regjeringens mange reformer virker sentraliserende og er årsaken til at byråkratiseringen har skutt fart under denne regjeringen.