Grøt gir arbeidsplasser!

Sist endret: 27.09.2020 #Vestfold
Av Kathrine Kleveland, fylkesleder og sentralstyremedlem i Senterpartiet.

Nylig var det Olsok, og store grøtkjeler med rømmegrøt ble kokt landet rundt - eller de ble kjøpt fra Tine. Mange arrangører på setrer og markeder har de siste årene fått skryt for den gode hjemmelagede grøten når det er Tines rømmegrøt fra store poser som er varmet opp i vannbad. Uansett om Tine får rosen der eller ikke, så har ferdiggrøtprodusentene truffet et marked.

Grøt er moderne som aldri før, grøt som historisk sett er vår eldste varmrett. Grøt er sunt også. De fleste forstår jo at feit rømmegrøt ikke er hverdagskost, men det er plass til både tradisjonsgrøt og moderne kaldgrøter i et variert kosthold. Variasjon i kosten er nemlig bra.

Kaffegrøt til dessert, rømmegrøt, havregrøt, risgrøt, semulegrynsgrøt, byggrynsgrøt, smørgrøt/fløyelsgrøt, kaldgrøt, müsligrøt, hirsegrøt og utallige mange andre grøttyper gjør at du kan variere lenge og kun fantasien setter grenser.

Fortsatt er grøt også billig kost,  som frokost, grei proviant på tur - eller på studentenes krisebudsjett, der havregrøt er billigere og sunnere enn salte nudler.

Jeg leste nylig med glede at Tine skal utvide produksjonsanlegget for grøt på Tretten, og at det ser ut til å gi fem nye arbeidsplasser på bygda. Hurra! Noen ergrer seg over at folk ikke koker grøten sin selv, det er da så lett. Vi må akseptere at tidene endrer seg. Matlaging skal ofte gå fort, ferdigmatmarkedet tilbyr kvalitetsgrøt, og det må også være greit. Så skal jeg være den første til å si at det er hyggelig når neste generasjon koker byggrynsgrøten sjøl, og synes den er best.

Samtidig heier jeg på alt fra Starbucks til Tines Fjordland som lager et marked av at flere vil spise grøt. Alle variantene i kjølediskene av porsjonspakkede grøter i beger og spann gjør meg entusiastisk og glad, selv om et Senterpartihjerte tillater seg å banke litt ekstra for samvirkebedrifter.

Da ungene var små likte jeg å koke barnegrøten selv, varierte i ulike mel- og gryntyper, og det gikk unna i små barnemager. Men jeg hadde da ferdiggrøt i skapet som supplement.

Risgrøt har i mange år vært lørdagsmat hos oss. Samtidig som frokosten ble ryddet av og dagen startet, kokes risgrøten opp.  Kjelen settes inn i en kald stekeovn og der ferdiggjør grøten seg  og er  klar til oppkok når det måtte passe å spise den.

Ellers har havregrøten vært fast følge til frokost i mange år, der store havregryn legges i vann kvelden før og kokes opp med litt melk og saltom morgenen - det går som en røyk. De siste årene har nye varianter grøt som byggrynsgrøt kokt på helmelk, kaldgrøt der havregryn står i eplemost natten gjennom blitt del av frokosten hos oss. Og det var Fjordlands byggrynsgrøt merket som Spesialitet som satte meg på sporet av å koke den sjøl.

I Senterpartiet er vi ikke kjent for å gå rundt grøten, men levere politikk som tar vare på både forbruker, næringsliv og matprodusent. I denne sammenhengen, sier jeg bare kjør på, kroppen din blir glad av å spise grøt enten du lager den sjøl eller kjøper den ferdig.

Til høsten kan du forresten bli inspirert til å koke grøten sjøl, da er det NM i grøtkoking på Dyrskun i Seljord.

Innlegget har stått i flere Vestfoldaviser og Nationen.