Halvparten av sykehusene blir nedlagt?

Sist endret: 27.09.2020
- Å legge ned kirurgisk akuttberedskap på halvparten av norske sykehus er den største sentraliseringsreformen vi har sett i nyere tid, sier Kjersti Toppe (Sp) til NRK etter Høie (H) sin årlige tale om norske sykehus. I dag er Toppe, Lundteigen og Klinge på besøk i Molde og Kristiansund for å diskutere sjukehusprosess.

For å drive akuttkirurgi kreves et pasientgrunnlag på minst 60 til 80 000 innbyggere, og det betyr at minst halvparten av dagens norske sykehus er for små, var blandt helseminister Bent Høie (H) sine budskap i sykehustalen.

Les hele Sykehustalen 2015 her:

Akuttilbud forsvinner i distrikts-norge

Kjersti Toppe sier til NRK at hun er skremt. Ikke bare vil et viktig akuttilbud forsvinne i distrikts-norge, men hun mener det er naivt å tro at småsykehus i lengden vil overleve kun med dagkirurgi. Tapper man sykehuset for oppgaver, tapper man de også for fagfolk.

– Erfaringen er at sykehusene som blir strippet for akuttkirurgi ikke klarer å få nok kirurgisk aktivitet på dagtid. Og da har du en anestesilege som ikke har noen ting å gjøre. Det brenner et blått lys over den indremedisinen som blir igjen, sier  Kjersti Toppe, som er første nestleder i Stortingets Helse- og omsorgskomite.

Ødelegger for alltid

Det eneste Toppe klarer å trekke frem av positive nyheter fra Høies tale, er at han legger til rette for en åpen debatt.

– Debatt skal han få, regjeringa har jo ikke flertall. Men blir disse endringene vedtatt ødelegger vi fagmiljø og kompetansen i distriktene for alltid, sier Kjersti Toppe til NRK.

Diskutere sjukehusprosess i Molde og Kristiansund

I dag skal Kjersti Toppe, Per Olaf Lundteigen og Jenny Klinge til Molde og Kristiansund

- Det var Kristiansund Senterparti og andre i Kristiansund som ønsket besøk av Per Olaf Lundteigen i forbindelse med den jobben han gjør i kontroll- og konstitusjonskomiteen. Lundteigen er lett å be, og han ønsket at jeg som lokal stortingsrepresentant og Kjersti Toppe i helse- og omsorgskomiteen ble med, sier Jenny Klinge til Rbnett.

Møtet i Tinghuset i Kristiansund blir holdt mellom klokka 17.30 og 19.15. Møtet vil være åpent for pressen. Deretter kjører Sp-delegasjonen til Molde. Møtet i Molde vil starte ca klokka 21.30, melder Romsdals Budstikke.