Heidi Herum: Jobber videre mot andelsgård i Bamble

Sist endret: 27.09.2020 #Telemark
Heidi Herum fra Bamble Sp fikk i går enda mer inspiraswjon til å jobbe med andelsgård i hjemkommunen gjennom din deltakelse på den nasjonale konferansen om andelslandbruk i Skien.

Telemarksavisa melder idag at siden Telemarks første andelsgård blei etablert i Skien, har interessen økt. 50 står på venteliste til Århus andelsgård. Osebakken i Porsgrunn er fylkets andre tilbud, som gir innbyggerne mulighet til å kjøpe en andel og høste selv direkte fra jorda.

I Bamble Bonddelag melder Heidi Herum at de er positive til initiativet. - Etter at vi har snakket med bondelaget, vil vi kalle inn til et interessemøte for innbyggerne i Bamble ganske snart, sier Heidi Herum til Telemarksavisa.

Heidi Herum ser mange grunner til andelsgård: - Skoler og barnehager kan kjøpe andeler og bruke tilbudet som en del av undervisningen. Innbyggerne får høste trygg, ren og lokaldyrket mat, barna lærer hvor maten kommer fra og man skapet et fellesskap rundt mat og matopplevelser, oppsummerer Heidi Herum.