Historisk landsmøte

Sist endret: 27.09.2020
Helgens landsmøte i Haugesund er historisk stort. Fra fredag til søndag samles 300 delegater for å diskutere og vedta politikk for framtida.

Delegatrekord

Størst delegatøkning er det lokallagene som står for. 120 av delegatene er lokallagsdelegater utsendt fra Senterpartiets 420 lokallag. Landsmøte åpner fredag med tale av partileder Trygve Slagsvold Vedum.

Gode nærmiljø

Et av de politiske programmene som skal behandles iløpet av helgen er "Gode Nærmiljø". Programmet bygger på Senterpartiets verdigrunnlag, men tydeliggjør vår politikk for de gode nærmiljø. I forslaget tas det blant annet til ordet for å splitte forvaltningen av oljefondet. Organiseringen av de største bykommunene i Norge skal også diskuteres.

Forslaget til programmet finner du her.

Landsmøte skal også diskutere oppgavefordelingen mellom forvaltningsnivåene. Greni-utvalget, ledet av stortingsrepresentant Heidi Greni, har lagt fram en innstilling med hvilke oppgaver som bør flyttes. Utvalget tar blant annet til ordet for å flytte forvaltningen av sykeshussektoren fra statlig nivå til fylkeskommunalt nivå.

Forslaget fra Greni-utvalget finner du her.

Fylkesdelegasjonen har også sendt inn forslag til resolusjoner som skal behandles på landsmøte. Resolusjonene finner du her.

Annie Lööf som gjest

På fredag skal Annie Lööf, leder av Centerpartiet i Sverige, holde innledning for landsmøte. Hun skal snakke om "närodlat politik". Hun har vært riksdagsmedlem siden 2006, partileder siden 2011 og var fram til 2014 næringsminister i Sverige.

Hele landsmøte blir streamet på www.sp.no. Alle sakspapirer og program finner du på denne siden.